| Dolceazza a întrebat:

Sunt incepatoare si am cateva nelamuriri.
Azi am iesit de pe o strada, si am virat stânga pe o strada in rampa. Eu am obiceiul sa nu opresc la indicator stop, ci sa stau cu piciorul pe ambreiaj si frana ca sa incetinesc, asa fac si cand fac viraje ca sunt stradutele destul de stramte si nu sunt sigura ca voi reusi, si cand am intrat pe strada aia cu a 2a a, cand am dat piciorul de pe ambreiaj masina a inceput sa se scuture, sa vibreze, nu stiu sa explic, si cand am vrut sa schimb a 3a nu-mi accelera. Si la fel, eram cu a 4a si pe banda mea era un obstacol si am oprit brusc si n-am schimbat viteza si toți din fata au sarit in fata, cum trebuie sa procedez in situatii din astea?

52 răspunsuri:
| LoveSleep a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Nu cred că te învață nimeni asta:
viteza 1 - de la 0 la 20 km/h
viteza 2 - de la 20 la 30 km/h
viteza 3 - de la 30 la 45 km/h
viteza 4 - de la 45 la 70 km/h
viteza 5 - peste 70km/h

N-ar avea logică să înveți asta pe cineva care oricum tinde să omoare motorul.
La 45 de km dacă îi dai a 4-a, îți moare motorul îndiferent dacă e diesel sau nu.

| Dolceazza explică (pentru mgtow):

Nu prea am inteles.

| LoveSleep a răspuns:

Șofer are dreptate.
Oriunde ești, viraje sau sens, e mai ușor dacă scoți din viteză.
Gândește-te că ai un sens în față. Scoți din viteză și ții piciorul pe frână. Dacă vine cineva, frânezi de tot, dacă nu, frânezi doar puțin, dacă nu deloc. Și depinde de viteză. Dacă ai frânat prea mult și nu poți să-i dai a 3-a, îi dai a 2-a, Dacă ai viteză destul de mare, poți să-i dai direct a 3-a. O să te obișnuiești și nici n-o să mai trebuiască să te uiți ce viteză ai, că o să îți dai seama după cum simți motorul.
La fel și la viraje. Ai viraj spre dreapta. Tu ești în a 3-a și se apropie, scoți din viteză și frânezi exact atât cât ai tu nevoie, apoi îi dai a doua și continui.

Nu știu de ce ești învățat cu ambreiajul ala, e o porcărie. Am auzit și tâmpenia cum că de-aia trebuie să ai mașina tot timpul în viteză că în caz că nu-ți mai funcționează frâna, mașina să se oprească singură. Ce tâmpenie. Sau e chestia cum că n-o să știi în ce viteză să bagi. Altă prostie. Ai doar 2 viteze în care o poți băga, dacă nu oprești de tot și pornești de pe loc, caz in care folosesti viteza 1. Altfel, oricat de mult ai vira, folosesti ori viteza 2 ori 3. Și nu cred că ai nevoie de mai mult de 2 zile să îți dai seama dacă ai redus atât de mult încât să trebuiască să-i dai a 2-a, nu a 3-a. Și chiar dacă nu ai ști, ai în fața ta kilometrajul. Dacă ești sub 40km/h, îi dai a 2-a, dacă ești peste 40 îi dai a 3-a. La viteze mai mari nu ai viraje sau sensuri, bănuiesc că nu intri în sens cu a 5-a.

E foarte nesigur cum ești învățat. Tu la un sens sau un viraj, unde poate fi aglomerat și poți avea și trecere de pietoni după, trebuie să-ți concentrezi atenția la frână și la ambreiaj, pe lângă pietoni, mașini și alte că caturi. În plus, mașina e destul de instabilă când tu ești cu piciorul pe ambreiaj.

| Dolceazza explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Si, de exemplu, daca sunt cu a 5a, in afara orasului, si e o rampa sau o panta cum peocedez? Trebuie sa bag a 2a cand cobor? Sau pot lasa si cu a 5a? nu prea am avut de a face cu rampe si pante si evit pe cat posibil sa ies merg in orase mari, otasul in care am facut eu nu e mare si nu prea întâlnesti rampe si panti, de aceea nu prea ma pricep.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Dolceazza):

Nu e obligatoriu sa schimbi intr-o viteza mai mica, atunci cand cobori. Daca esti cu a 5-a si ai urcat panta, probabil ai avut o viteza de 80-100km/h. Nu dai in nici un caz viteza a 2-a.
Daca vrei sa incetinesti, dai viteza a 4-a, si ridici ambreajul un pic cu grija, ca o sa franeze motorul. Daca nu vrei sa incetinesti, ramai cu treapta a 5-a.
Mergi din viteza in viteza, nu prea sari peste nici una, cu exceptia cazurilor in care franezi mult.
Sa zicem ca ai 70km/h cu treapta a 5-a, si franezi pana la 20km/h, intr-o zona in care trebuie sa te asiguri; cobori putin ochiul in bord, vezi ca e aproape spre 0, dar masina inca se misca incet, bagi treapta 2 si te comporti cu pedalele ca si cum ai pleca de pe loc. Daca ai 40km/h, bagi treapta a 3-a, si ridici ambreajul un pic mai rapid decat la plecarea de pe loc.
In timp, inveti sa simti masina, si nu te mai uiti in bord, o sa stii ce viteza trebuie sa bagi.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru LoveSleep):

Ba, uite ca exact instructorul m-a invatat pe mine aia.
Aveam Logan 1.5 la scoala, si era ok schema pentru ea. Nu-ti imagina ca puteai intra intr-o depasire schimband asa, era doar un mers constant, calm.
Tomberonul actual face cam urat daca ii dau a 4-a la 40km/h, ajunge la relanti, dar asta e si ideea, pentru incepatori: tii motorul intr-o zona mai palida, ca sa nu bruschezi nici pe frana de motor, si nici pe accelerari prea puternice.
La mine e ceva normal sa bag a 3-a la 80km/h ca sa depasesc (deci urc 110-120 cu 3), am avut masini care treceau de 100km/h cu treapta a 2-a, dar pentru incepatori, trebuie sa le formezi un punct de pornire.

| Dolceazza explică (pentru LoveSleep):

De ce nu se invata asta la scoala de soferi? Deci inainte sa fac un viraj scot din viteza, calc frana, si apoi schimb viteza? Si sa zicem ca voi schimba viteza foarte aproape de momentul virajului si pe parcursul acestuia calc ambreiajul e in regula?

| JackR a răspuns (pentru Dolceazza):

"Unde am folosit gresit, defectuos limba romana? Si da nu opresc mereu, cel putin in sat, dar la oras opresc pentru ca nu stiu strazile si trebuie sa ma orientez, plus ca rampe si panti unde am facut eu scoala, nu prea am intalnit si din aceasta cauza intreb astfel de lucruri, de condus, conduc adecvat, nu intrec masura si nu sunt nesimtita."

Limba romana - curs 101: o panta-doua pante=CORECT / o panta-doua panti = GRESIT!

Acum, intorcandu-ne la miezul problemei, singurul mod in care poti proceda, este sa te duci la politie, sa le dai carnetul si sa le spui "l-am adus singura, ca tot o sa mi-l luati!".

| Andy447696 a răspuns:

Pleci in rampa cu a-2-a?
E normal sa faca asa.
Mergi sub-turat de aia tremura, incearca sa schimbi treapta intre 2500-3000 de ture.
Daca nu ai turometru si ureche.
Incearca sa te opresti la stop, nu e pus degeaba acolo.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Dolceazza):

Nu e deloc in regula sa iei virajele cu ambreajul calcat. Bagi intr-o viteza, si iei piciorul de pe ambreaj. Ai grija cand il iei, ca daca e o treapta de viteza mica, o sa iti faca frana de motor. Ridica-l mai incet.
Inainte de viraj franezi, alegi cu ce viteza il vei trece, intri in treapta respectiva, apoi lasi ambreajul. Trebuie sa virezi cand esti deja in viteza care trebuie.
Doar pe alei foarte inguste intre blocuri, sau prin parcari, e ok sa virezi cu piciorul pe ambreaj.

| Dolceazza explică (pentru Andy447696):

Nu vad rostul mesajului tau si nu vad de ce mi-as returna permisul. Cand am dat orasu' am condus bine cu cateva greseli, abia mi-am luat masina si nu sunt obisnuita cu ea si încerc să lămuresc câteva chestii. Dacă tu te-ai născut învățat asta e alta problemă. Și îmi pare rău că mai fac greșeli de exprimare, nu știam ca aici este judecătorie.

| Dolceazza explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Am incercat sa iau virajele fara a calca ambreiajul si nu fac mereu asta. Doar cand fac viraje si sunt stradute foarte stramte. Dar cand fac viraje ca la carte am impresia ca masina fuge, accelerează, fara a calca accelerația (ASTA SE INTAMPLA DOAR CAND FAC VIRAJE IN SATUL IN CARE STAU)

| Dolceazza explică (pentru JackR):

Și da recunosc că eu și șoferia nu avem nimic în comun, de fapt, niciodată nu mă vedeam la volan, deoarece sunt foarte fricoasa, însă am încercat să-mi înving frica, dar nu cred ca trebuie sa fiu arătată cu degetul. Din cauza asta evit pe cât posibil să fac drumuri lungi și chiar daca ies din localitate cu mai mult de 70 km/h nu merg, chit că ceilalți mă înjură.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Dolceazza):

Inseamna ca folosesti o treapta de viteza prea mare. Poti sa franezi usor in timpul virajului, daca ti se pare ca o ia prea tare, dar asta numai vara, cand e uscat pe jos.
Lasa frica, odata ce te-ai urcat la volan, progresezi mereu. Ar trebui sa mearga cineva mai priceput cu tine, sa te invete. Si nu ma refer la morala proasta, ci la sfaturi practice, si exemplu (adica sa iti arate si el cum conduce).
Eu am 'furat' din stilul de sofat al mai multor persoane, ca sa mi-l fac pe al meu.

| Dolceazza explică (pentru NoTurbinaNoGood):

A doua e asa de mare? Eu la scoala cu a doua faceam si nu intampinam probleme de acest gen. Nu pot lasa frica, mai ales cand vezi cum se comporta astia in trafic, stiu ca am fost injurata si claxonata de 1000 de ori, dar mai bine asa decat sa produc accidente. Masina are motor de 2, dar nu cred ca din aceasta cauza execut astfel virajele sau este?

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Dolceazza):

Nu, a doua e cea mai mica viteza pe care o poti baga in mers. Daca si ea ti se pare mare, atunci mergi cu piciorul pe ambreaj, ca sa incetinesti cat vrei.
La injuraturile frustratilor nu te gandi, atat timp cat tii dreapta, nu au nici un motiv sa te injure. Mergi cum te simti tu in siguranta. Nu te uita prea des in spate, ca ei probabil vor sa te intimideze si mai mult.
Calatoriile in zone pustii te vor ajuta sa capeti experienta, si sa conduci relaxata. Gandeste-te la niste drumuri slab circulate, eventual in afara localitatii, si plimba-te pe acolo, de exemplu seara, dupa 20:00.
Poti cauta si un instructor mai cooperant, cu care sa faci niste ore pentru niste sfaturi bune, acolo unde ai nevoie.
Al meu, de exemplu, a vazut ca ma descurcam la parcari si condus in aglomeratie, asa ca ma lua la drumuri lungi, sa ma invete chestii legate de abordarea virajelor, conducere pe timp de noapte, semnalizarea in afara localitatii la viteze mari, si alte sfaturi ca de la tata la fiu, inclusiv cum sa ma strecor mai repede.
Multe dintre sfaturi se incheiau cu "sa nu faci asta la examen, eu iti zic pentru tine" laughing
Ti l-as recomanda si tie dar probabil nu esti din zona.

| RAY a răspuns:

Multa bafta la invatat, mai invata, vezi de niste ore, totul se invata, pastreaza-ti calmul

| relian a răspuns:

In nsituatii de genul asta iti cumperi o masina automata,sau cu transmisie automata,tu nu mai trebuie sa schimbi nimic,doara apepsi frana sau aceleratia, niciodata ambele, nu mai ai pedala de ambreaj, nu se mai opreste motoru singur nicicum, nu o a iti mai fie teama sa opresti de tot la stop, o sa fii foarte relaxata si o sa iti faca placere sa conduci laughing cam ceva in genul asta trebuie sa procedezi.
Uite si tu cata filosofie pentru nimic.Intreaba pe Sofer ca ti-a raspuns pe aici,omu e sofer la truck,are acu masina nou si asa de curiozitate intreaba cum este masina lui tiru lui,o sa vezi ca este automat, deci il doare la palarie laughing sta si danseaza ca tarzan ala de pe Youtube laughing ceti tot faci atatea griji, dao la jale de masina ia-ti una automata si ai rezolvat toate rahaturile astea.Tu esti femeie, te mai machezi, te mai fardezi, pai cu o masina manuala cum dracu sa faci astea? Ia sa iti iei una automata si sa vezi ca ai timp de toate laughing pe bune nu glumesc.O sa-i faci pe toti smecherii aia pe acolo la condus.Va tot chinuti asa nu stiu cum,cred ca va place sa va chinuiti,ca eu nu vad alt motiv laughing asa e romanu cauta sa se chinuie ca daca e usor cei aia,nu-i convine laughing romanu trebuie sa tragfa din greu,sa se chinuie,altfel nu-i multumit. Fata draga omenirea merge inainte, maine poimane nici nu o sa mai conduci tu, o sa mearga masina singura, dar probabil in vremea aia, romanii vor merge tot inapoi, vor face gaura in podeaua masinii si vor merge fara motor ca in desene animate alea din epoca de piatra laughing

| relian a răspuns:

Si ce nume ai dolceata, de care de cirese? Pai cand stii ca nu ai anumite aptitudini, fa si tu ceva sa fie mai bine, mai usor.Nu trebuie neaparat sa cant si eu manele daca nu-s cantaret, daca nu am talent nu? Cant si eu doara in baie, nu cant in public laughing deci daca toti au masini manuale sau majoritatea tu ia-ti masina care sa te multumeasca, care sa iti vina usor sa o conduci.Fiecare om face cat poate, cat stie, asa am fi toti sefi laughing nu ar mai munci nimeni.
Si toti din fata au sarit in fata, in fata cui? hai ca asta acu am vazut-o laughing

| Dolceazza explică (pentru relian):

E usor de zi, dar greu de facut. Nu e ca si cum as fi milionara, mi-am luat masina pentru început. Stiu ca viata e mai simpla cu masina automată, dar nu toti si-o permit.

| Dolceazza explică (pentru RAY):

Nu prea pot, am frica asta in mine ca daca ma injura ăștia, ma claxonează si altele.

| relian a răspuns (pentru Dolceazza):

Adica? Masinile cu transmisie automata in RO sunt mai ieftine ca una manuala.In tarile unde majoritatea sunt automate, masinile astea manuale sunt mai ieftine, asta pentru ca nu prea au cautare.Deci in Ro o masina de genul asta sigur este mai ieftina.Bine mai ieftina comparativ cu exact aceiasi masina dar manuala. Poate tu nu ai gasit una asa la banii tai, asta e alta poveste, dar daca cauti gasesti sigur.