| Eugeniusu a întrebat:

Maine dau traseul, vreau sa imi raspundeti la niste intrebari.
1. Cate persoane o sa fie in masina?
2. Cat timp trebuie sa conduc cu examinatorul?
3. Mai au voie examinatorii sa te pacaleasca sau sa te incerce?
4. Am luat sala cu 22 puncte, ma poate afecta la condus?
5. Trebuie sa umblu la ceva in bordul masinii inainte de plecare?
6. Ce manevre o sa ma puna sa fac in timpul condusului?
7. Cum semnalizez la intrarea si iesirea dintr-un sens giratoriu?
8. La ce trebuie sa fiu cel mai atent in timpul condusului?
9. Trebuie sa ii spun ceva examinatorului?(ex. de centura)
10. Cu ce viteza sa conduc maine in localitate daca fulguie putin sau daca nu fulguie?
11. Se semnalizeaza stanga pentru pornire(iesire) si dreapta pentru oprire(parcare)?
12. Dupa condus o sa fiu si eu martor unui elev, chiar daca iau sau pic traseul?
13. Pe drumuri cu sens unic pot semnaliza si dreapta pentru pornire daca sunt parcat pe partea stanga?
14. Trebuie sa umblu la ceva in bord inainte de plecarea la drum cu examinatorul(caldura, radio, stergatoare, lumini)?
15. Examinatorul o sa fie destul de explicit? Adica o sa imi spuna numele strazii/cartierului unde sa-l duc sau o sa imi spuna pe parcurs in ce parte s-o iau (stanga dreapta) ca sa ajung la destinatie, nu prea cunosc orasul.

Răspuns Câştigător
| Cameliapantiru a răspuns:

Buna!
1. Veti fi in masina tu (la volan), examinatorul (pe scaunul din dreapta) si un martor, care e, de regula, o alta persoana care a fost sau urmeaza a fi examinata in acea zi.
2. Aproximativ 30 de minute.
3. Nu stiu daca e legal sau nu, dar ce pot spune e ca nu prea am mai auzit pe la elevii mei ca examinatorii ar incerca sa te induca in eroare, de unde deduc ca nu se mai practica (cel putin in Iasi, unde stiu eu, depinde si de unde esti tu si cum sunt acolo examinatorii). Nici cand am dat eu traseul (prin 2003), nu am patit asa ceva, de fapt, asta cred ca e mai mult un mit, nu prea am auzit cazuri concrete, din surse sigure, de astfel de incercari de inducer in eroare. Insa, important, pentru tine, ca viitor conducator auto (doar dacaq vei promova examenul, asta vei deveni si imi imaginez ca iti iei permisul pentru ca vrei sa sofezi) ar trebui sa fii in stare ca in conditii de stress, panica, suparare, oboseala etc, sa te concentrezi maxim, sa te bazezi pe ce stii tu, nu pe ce spun celelalte personae din maisna ori pe manevrele pe care le fac soferii din maisnile din fata ta. Pana la urma, sa presupunem ca iei permisul, iesi cu prietenii cu masina, ai in dreapta sau in spate un neposesor de permis, care iti spune sa mergeti la dreapta, sa opriti in fata pizzeriei X sau ca e mai frumoasa strada aia si ii place mai mult (desi la dreapta exista indicatorul de interzicere a virajului). Atunci, ce vei face? Vei spune ca e vinovat pasagerul din spate ca te-a indus in eroare sau vei vedea singur ca e interzis a vira la dreapta si iti vei continua drumul conform posibilitatilor legale. Doar ca diferenta uriasa e ca daca maine vei fi indus in eroare de politistul examinator si vei cadea in capcana, vei pierde doar examenul, pe care il poti repeat peste cateva saptamani, dar daca vei fi indus in eroare, in situatia ipotetica pe care o expuneam eu, de prietenul tau neposesor de permis de pe bancheta din spate, vei pierde nu doar permisul (care iti va fi suspendat in cazul in care un politest iti observa manevra), dar poti sa faci si un accident ingrozitor.
4. Nu influentiaza in niciun fel proba de traseu punctajul de promovare a examenului de sala (nici in cazul punctajului minim, nici in cazul punctajului maxim).
5. Cand urci in masina, trebuie sa reglezi pozitia scaunului, a oglinzilor si sa-ti pui centura de siguranta. Iar cand pornesti, trebuie sa urmaresti, in functie de ce martori luminosi ai la bord, sa se stinga toti (sau cati trebuie, repet, in functie de masina, dar asta stii deja de la orele de instruire practica). Insa, nu, nu ai nimic de reglat la bord.
6. Iti poate cere, in timpul examinarii, absolut orice manevra o permit conditiile de trafic ale respectivei zone-depasire, oprire, mers cu spatele, intoarcere, pornire si oprire in rampa, parcari laterale, parcari cu fata sau cu spatele, absolut orice.
7. In sensul giratoriu se semnalizeaza astfel:
*pentru prima iesire la dreapta, se semnalizeza dreapta;
*pentru a doua (sau a treia) iesire la dreapta sau pentru a intoarce se semnalizeaza stanga, iar pentru a parasi intersectia, dreapta.
8. Trebuie sa ai o imagine generala foarte buna, sa iei in calcul potentialele actiuni ale celorlalti participant la tarfic (pietoni si/sau alte vehicule, de orice tip). Nu exista aspect mai importante si altele mai putin importante, tu trebuie sa iei in calcul orice posibil pericol si sa-l previi(si asta e valabil nu doar la examen, ci oricand te angajezi in trafic, pe o distanta lunga sau scurta, nu conteaza). Nu exista, cand esti la volan, aspect mai putin importante sau neglijabile, trebuie sa respecti cu strictete regulile decirculatie, sa conduci preventive si, pe cat posibil, ecologic, pentru ca a fi sofer bun include nu doar a sti sa conduci la perfectie (din punct de vedere tehnic), ci sa fii si extrem de prudent, pentru ca doar asa, tu, ceilalti pasageri ai masinii tale si toti participantii la tarfic veti fi in siguranta absoluta.
9. Nu, nu trebuie sa-i spui nimic de acest tip. Examinatorul intra in masina, salute si se prezinta, iti arata fisa de la sala, pe care tu o semnezi, iti prezinta martorul si, apoi, incepeti examenul propriu-zis. Nu doar ca nu trebuie sa-i atragi atentia asupra purtarii centurii, dar el nici nu are obligatia de a o purta, cat timp se afla pe scaunul in dreapta in conditii de examen. Exista un articol in codul rutier care precizeaza, ca exceptia de la obligativitatea purtarii centruii de siguranta o reprezinta examinatorii in timpul examenelor si instructurii in timpul orelor de instruire practica (pe langa femeile cu sarcina vizibila, cardiacii cu certificate medical care interzic purtarea centurii de siguranta, soferii, in timpul manevrelor de dat inapoi si taximetristii, in timp ce transporta passageri).
10. Cu o viteza care sa-ti permita sas stapnaesti perfect masina, sa fii sigur ca poti execvuta orice manevra, fara niciun risc. Difera de la masina la masina si de la sofer la sofer, viteza de maxim confort, dar eu cred ca 30 km/h in conditii de precipitatii sau ceata sau de trafic aglomerat si 40 km/h in consitii normale sunt viteze OK pentru examen. Sa stii ca niciun politest din tara asta nu puncteaza suplimentar daca mergi cu viteza mare, cu 50 km/h (limita legala), sa zicem, in orase, e examen de conducere auto, nu de Formula 1, incat sa conteze viteza.
11. Da
12. Da
13. Nu
14. Nu e necesar sa reglezi tu caldura sau radioul, daca examinatorul va avea o preferinta in acest sens, ti-o va comunica singur, nu esti obligat sa I-o anticipezi. Mie mi se pare cel mai OK, ca pentru inceput, cand urca in masina, sa fie caldura pornita (e extrem de neplacut s amergi intr-o masina neincalzita, dar si in una supra-incalzita) si radioul inchis sau reglat in surdina (pe muzica, nu pe stiri/reclame, care te pot distrage de la sofat).
15. Pe mine la examne (dwr repet, l-am sustinut in urma cu aproape 13 ani) m-a dirijat stanga-dreapta-inainte etc, desi nu mi-as fi exprimat vreo optiune in acest sens si imi cunoasteam aproape la perfectie orasul. Nu cred sa se fi schimbat ceva, in mod sigur asa va proceda si la tine, pana la urma, nu dai examen de taximetrie, ci de conducere auto si tu trebuie sa stii regulile de circulatie (care sunt avalbile in orice oras, fie ca il cunosti in totalitate, partial sau deloc), nu denumirile starzilor/cartierelor orasului tau.
Si, ca sfat general, ai grija la acordarea de prioritate (pentru o neacordare, examenul s eintrerupe in acel moment si esti declarant ''respins'', prioritate atat pentru pietoni, cat si pentru celelalte vehicule, de orice tip, care au acest drept, conform indicatoarelor si semnalelor luminoase ale zonei). Si incearca sa te eliberezi de emotii, sa te concentrezi si sa dai, in timpul examenului, tot ce e mai bun in tine.
Si, daca mai ai intrebari pe acest subiect, scrie-mi, sunt soferita veche, am luat permisul din prima, conduc zilnic in oras si de cate ori am ocazia in afara orasului (inclusive pe distante foarte-foarte lungi), si ma si pasioneaza sa conduc (ies in unele seri in jurul Iasiului, la volan, cu o muzica in surdina, singura sau cu prietenii, doar pentru relaxare). Deci, cred ca te pot ajuta!
Seara faina si mult succes maine!

| Eugeniusu explică (pentru Cameliapantiru):

Multumesc pentru raspunsuri si sfaturi, mi-au fost de mare ajutor. Sunt foarte emotionat si stresat pentru maine, parca nepregatit. Am dat de un instructor care nu m-a facut sa inteleg in totalitate toate cele despre a conduce. Intr-o sedinta normala de 2 ore, el facea o ora si jumatate de condus cu mine. Mai se oprea la o tigara, la un magazin... timpul meu trecea, sunt genul de om mai timid, nu mi-am permis sa-i atrag atentia chiar daca eu il plateam sa ma invete. Am facut multe ore in afara orasului si putine in oras, multi prieteni mi-au spus ca ei au facut invers. Asta mi-a fost invatatura de minte, sa aleg mai cu grija instructorii. N-am condus inainte sa incep scoala si nici in timpul scolii decat pe masina instructorului. Sper sa fac ce trebuie maine si sa scap de emotii, imi doresc sa conduc, ma pasioneaza. Problema e cu semnalizarea, cam uit, si bordul, poate trebuie sa aprind farurile, sa dau caldura mai stiu eu ce. Oare are ceva daca conduc cu a 2-a dreapta de viteza in oras pe tot parcursul probei practice? Sunt multe de facut, trebuie sa am atentie distributiva la pietoni, semafoare, indicatoare, vehicule, treceri, semnalizare, viteza. Of, of! laughing

| IonutzMariusz a răspuns (pentru Eugeniusu):

O să îți zică milițianul: Hai fă-mă să îți dau permis arată-mi ce ai învățat, unde îți permite circulația "joacă-te" cu schimbătorul, înaintea mea a fost tot așa cineva ca tine mergea în treapta 2 la 3000 RPM și a fost picat.
Eu am folosit toate treptele, 1-2-3-4-5 pe bulevard iar la semafor fiind liber retrogradând 4-3-2 frână ușor.
Eu primele 2 ore le-am făcut înafara localității pentru ca instructorul să vad cum stau cu direcția a 3 oră a fost în oraș dar cum la oră de vârf să vadă dacă cum te pierzi la stres...

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Eugeniusu):

Cu drag!
Ma bucur daca te-a ajutat!
Eiii, nu prea a fost serios instructorul tau si e adevarat ca era mult mai bine sa fi facut multe ore in oras si mai putine (primele sedinte, cand te initiai in tainele sofatului) in afara orasului. Eu asa am procedat, dar am avut un instructor super, foarte pasionat de munca sa, foarte prietenos si de treaba, care stia cum sa relationeze cu cursantii si care avea rabdare sa-ti explice si de 100 de ori aceeasi manevra, daca nu-ti iesea bine, plus ca iti raspundea la orice intrebare, nelamurire, necunoastere, ba chiar te incuraja sa pui intrebari la sfarsitul fiecarei sedinte. In locul tau, eu as fi atras atentia instructorului politicos, dar ferm, sa foloseasca la maximum timpul alocat sedintelor (al meu instructor termina mereu sedinta la putin peste doua ore, ne mai decalam intre noi, dar ce conta, cat timp ne aloca tuturor timpul de 120 minute, plus ceva suplimenatre, dupa caz). In cazul in care instructorul tau nu ar fi normalizat acest aspect, ar fi fost dreptul tau de a cere schimbarea lui, sau chiar a scolii de soferi, insa, acum, e prea tazriu pentr aceasta discutie, nu prea te mai ajuta la nimic. Nici eu nu am condus in afara celor 30 de ore (e si illegal, pe drumurile publice), dar mi-a fost mai mult decat sufficient (cred ca m-as fi descurcat la fel de bine la examen si apoi in trafic si cu 22-25 de sedinte). Am luat examenul din prima tura si am condus mereu fara nicio problema, nu am avut nicio amenda sau suspendare de permis, sunt o soferita buna si pasionata.
Te rog, treci maine peete emotii, bea un ceai de tei inainte, pentru a te relaxa, repeta-ti ca totul va fi bine si pentru nimic in lume nu te lasa distras de emotii in timpul examenului propriu-zis, concenreaza-te la trafic si uita de emotii, de examinator, de orice ta panicheaza si/sau streseaza.
Succes! Seara linistita!

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Eugeniusu):

E OK sa conduci cu treapta a doua de viteza, mai ales daca vei prinde si traficul aglomerat, nu vad de ce asta ar constitui o problema sau un motiv de picare a examenului...Important e sa executi bine manevrele, nu sa ''zbori'' pe sosea. Pa-pa!

| Eugeniusu explică (pentru Cameliapantiru):

Ok, multumesc mult! :*

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Eugeniusu):

Bafta!
Daca vrei, sa-mi scrii maine dupa examen, ce ai avut de facut, cum a decurs etc.
Noapte buna!

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Eugeniusu):

Din ce oras esti?

| Eugeniusu explică (pentru Cameliapantiru):

O sa-ti spun. Sunt din Cluj.

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Eugeniusu):

Eu, din Iasi.

| Eugeniusu explică (pentru Cameliapantiru):

Am facut doua greseli de 12 puncte de panalizare, dar l-am luat pana la urma. Sunt foarte fericit, iti multumesc pentru sfaturi! :* :*

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Eugeniusu):

Cu drag!
Felicitari, ma bucur mult pentru tine!
Sa-l stapanesti sanatos si la cat mai multe mii de kilometric la volan, fara evenimente rutiere neplacute!
Mult succes pe mai departe, in tot ceea ce faci!
O seara faina si un weekend minunat iti doresc! Pa-pa!

| Blonduțu_Claudiu_1997 a răspuns (pentru Cameliapantiru):

M inteles aceasta explicatie dar care e minumul de punctaj sa iei sala si traseul mersi

| Cameliapantiru a răspuns (pentru Blonduțu_Claudiu_1997):

Pentru sala, punctajul minim e 22 (din 26).
La traseu, nu se acorda puncte, ci se scad puncte, e invers mecanismul de notare. Nu trebuie sa ai mai mult de 21 puncte penalizare (pentru o neacordare de prioritate, de exemplu, iti da pe loc -21 puncte, deci examen picat).
P.s.: Nu apare nicaieri pe permis punctajul obtinut la examen. Doar pe foaia de evaluare de la tarseu, va aparea punctajul de la sala, atat.
Succes!

25 răspunsuri:
suntserios
| suntserios a răspuns:

1. minim 3, tu, examinatorul si cel putin 1 martor

2.ti sa mai raspuns de la 5 minute pana la 50

3.in mod direct nu, dar te mai pot incurca spunandu ti sa faci prima la dreapta unde e interzis

4.nu

5.trebuie sa iti reglezi scunul, oglinzile sa pui centura, sa aprinzi farurile daca e cazul, sa dai drumu la caldura, la dezaburire luneta ca e frig... depinde ce e nevoie pe moment

6. cine stie

7.la intrarea in sens nu e nevoie sa semnalizezi, la iesire semnalizezi, logic, in directia in care vrei sa iesi

8.prioritate, la aia pici din prima daca nu o acorzi

9.nu ii spui nimic

10.cu ce viteza mergeai si la cursuri ca doar nu o sa mergi cu 80

11. depinde de unde pleci si unde te opresti, daca pleci spre stanga logic semnalizezi stanga, daca te opresti pe dreapta semnalizezi drepta.

12. poate da, poate nu, poate inainte, poate dupa

13. dupa cum ziceam la 11, semnalizezi directia in care pleci

14. ai mai pus odata intrebare, daca e cazul umbli

15. poate da, poate nu, daca nu cunosti orasul intrebi... doar la semne sa fii atent

| Eugeniusu explică (pentru suntserios):

Problema e ca am uitata toate cele din bord. Adica cand incepeam condusul cu instructorul erau gata pregatite, eu doar invarteam cheia si porneam. Ce ma fac? O sa ma puna sa fac cunoasterea bordului apoi verificarea autovehiculului? Tu cum ai facut la inceput?

| suntserios a răspuns (pentru Eugeniusu):

Numai el stie ce te pune sa faci... poate te intreaba, poate nu despre bord, poate ai noroc si masina e gata pregatita si acum... insa mi-e greu sa cred ca ai condus o masina si nu stii de unde se porneste o caldura sau un far.

Eu am dar, vara, ziua, conditii maxime de vizibilitate, nu am avut nevoie de faruri, stergatori sau caldura... insa asta e cel mai simplu lucru din ceea ce inseamna condus

| IonutzMariusz a răspuns (pentru Eugeniusu):

Nu domne, prima oară când te urci în mașină faci SOC (vezi celelalte răspunsuri ale mele) Pornești motorul, aprinzi farurile, și aștepți să ți se zică bun putem pleca.

| Eugeniusu explică (pentru IonutzMariusz):

Multumesc pentru raspunsuri, Ionut!

| IonutzMariusz a răspuns (pentru Eugeniusu):

Încă ceva. Ia un extraveral mâine la primă oră, te ajută să nu ai emaoții, și cu tupeu să faci toate acțiunile!
Mare atenție la distanța față de vehiculele parcate pe sensul de mers, îndepărtează te el nu mergi prea aproape că te penalizează.
La bicicletă, distanța dintre mașina ta și bicicleta lui să fie de 1.5 metri dacă biciclistul s-a angajat în depășirea unui vehicul staționat pe partea carosabilă NU DEPĂȘI BICICLISTRUL (asta în cazul când este o bandă pe sens) deoarece vei face triplare și se penalizează, trebuie să rămâi în spatele lui până când poți efectua depășirea bicicletei.
Ai grijă să NU PLECI ȘI TU cu frâna de mână ( e afișată în bord cu roșu) (cu un cerc în care in interiorul lui este! și două paranteze în afara cercului.
La semafor vei scoate din viteză eliberezi ambreiajul și stai cu frâna apăsată.

| Cameliapantiru a răspuns (pentru IonutzMariusz):

Bune observatii si atentionari!

| IonutzMariusz a răspuns (pentru Eugeniusu):

Încă ceva din nou, în viraje când vei face stânga, dreapta trebuie să schimbi obligatoriu în treapta 2, și să nu intri "tare" în viraj.

| Eugeniusu explică (pentru IonutzMariusz):

Ok, multumesc din nou, Ionut!

| IonutzMariusz a răspuns:

Uau!
Nu prea a avut cine să îți zică?
1. Eu am dat proba practică în 2015 și au fost 3 persoane (Eu, milițianul + martorul care va fi "elevul" din spatele tău (tu la rândul tău vei fi martor)
2.Nu e un timp anume eu am mers cam 20 minute.
3. Dacă examinatorul te va păcălii iar tu execuți manevra indicată de el (să zicem că te va pune să intri pe interzis) și te-a "picat" din această cauză se întocmește o reclamație iar ție îți dă permisul pe loc iar el este exclus din MAI și nu mai poate profesa nici-o meserie în MAI. Dar aici trebuie ca martorul să te susțină (adică în caz că pe proces va scrie alt motiv de exemplu oprirea motorului (și ție nu ți s-a oprit) atunci ține și de martor ce semnează dacă citește și dacă te îți susține acuzația.
4.Nu
5.SOC= Scaun, Oglinzi, Centură
6. Orice manevră, Întoarcere din 3 mișcări, Manevrarea vehiculului înapoi, Parcarea laterală, Parcarea cu spatele, Plecarea din rampă.
7.Intrearea se semnalizează cu semnal stânga iar ieșirea cu dreapta (ar trebuie să fi știut de la orele de șofat)
8.Toate, participați trafic (pietoni, mașini, bicicliști) Indicatoare, Marcaje de trecere pietoni, Semafoare...
9. Dacă vrei respins din prima laughing, nu tu îți faci SOC. și aștepți indicațiile de plecare și drum care se vor da pe parcurs.
10.Eu am mers cu 40Km/h și pe proces am primit sancționare pentru neadaptarea vitezei la condițiile de mers. În localitate limita este de 50Km/h, este posibil să ai limitări și de 30Km/h, respectă-le!
11.Da
12.Înainte de condus vei fi martorul celui din față
13.Da
14. SOC, dacă meteo permite folosirea ștergătoarelor, luminile aprinse, Radio, căldură, umbli la ce vrei tu
15. EEE rahat: Să plecm, Prima stradă la dreapta, a doua ieșire la dreapta (pentru sens giratoriu), La semafor virăm dreapta. El îți dă indicații ce trebuie să faci, Atenție dacă găsești dintr-ăștia mai chițibușari care îți spun oprește să fac pipi! tu trebuie să te supui la indicațiile lui.

| SadSad a răspuns:

Buna. eu iti voi spune cum a fost la mine. nu stiu daca va fi la fel si la tine, desi in mare parte ar fi!

1. Tu, examinatorul si un martor.
2. Eu am condus 35 de min iar colega mea 10 min. depinde daca esti printre ultimii examinatorii nu prea mai au chef si vei conduce mai putin!
3. De regula nu au voie.
4. N-are nici o legatura.
5. Instructorul meu imi spunea cand voi intra in masina sa-mi amintesc cuvantul SOC... S - scaun ( sa iti fie cat mai comod posibil) O - oglinzile sa fie orientate spre vizibilitatea maxima si C -centura... in bord trebuie doar sa aprinzi luminile daca e cazul!
6. Depinde : intoarcerea, mersul inapoi si parcarea. poate sa fie unul singur sau toate.
7. Semnalizezi dreapta cand intri si stanga cand iesi.
8. La pietoni, in principiu trecerile de pietoni nefamorizate, zic eu.
9. Nu. doar daca intreaba ceva... eventual "Buna ziua" cand intri laughing
10. 30 40 km/h
11. Da.
12. Da. chiar daca pici.
13. Nu stiu big grin sorry.
14. De regula nu.
15. Iti spune pe parcurs. vireaza la dreapta/stanga. sau prima a doua ultima iesire! E posibil sa iti spuna direct locul unde sa mergi dar explica-i ca nu cunosti prea bine orasul!
Mult succes! Sper ca ti-am fost de ajutor! happy

| IonutzMariusz a răspuns (pentru SadSad):

La punctul 7 o singură corecție e invers, in sens intrarea se face cu semnal stânga iar ieșirea cu dreapta.