anonim_4396
| anonim_4396 a întrebat:

Este adevarat ca majoritatea copiilor sunt manipulati si spalati pe creier in timpul scolii cu o programa scolara incarcata care ii obliga mai mult sa toceasca si din lipsa de timp nu mai apuca sa inteleaga ceea ce invata si inteligenta, ratiunea si creativitatea lor este innabusita si irosita?

58 răspunsuri:
| Andersen2k18 a răspuns:

In primul rand ei nu se straduiesc sa invete, unii abandoneaza scoala inca de prin generala, altii de la liceu.Rata abandonului scolar creste. Si da programa scolara este invechita, ar trebui schimbata, se preda prea multa teorie iar practica e 0. Ei sunt bulversati si de asta nici nu stiu ce vor face in viata.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru Andersen2k18):

"In primul rand ei nu se straduiesc sa invete, unii abandoneaza scoala inca de prin generala, altii de la liceu.Rata abandonului scolar creste. Si da programa scolara este invechita, ar trebui schimbata, se preda prea multa teorie iar practica e 0. Ei sunt bulversati si de asta nici nu stiu ce vor face in viata." - este o spalare pe creier intentionata mai ales din partea bogatilor lumii contra majoritatii sarace si pentru a putea domina tarile ( teritoriile ) mai sarace. A invata teorie fara practica este spalare pe creier.

| ALGator a răspuns:

Asta depinde de tipul societatii in care traiesc.
Societatea româneasca e de tip dominant. Parintii pot de exemplu impune unui copil sa NU mearga la o facultate (de exemplu stiinte economice) chiar daca acesta doreste foarte mult.
Programa e conceputa ca sa transmita un volum de cunostinte. Nu se sinchiseste prea mult de canalele prin care aceste cunostinte pot fi acumulate.
Nu tine seama de distributia statistica a inteligentei si inteligentei emotionale, care arata ca circa 70% dintr-o populatie de elevi au dotare mediocra. Invatamintul e facut ca si cum toti vor trebui sa ajunga nivelul celor doar 7% superdotati. E clar ca apar anomalii grave.
Mentalitatea fata de mediocri, care sunt o majoritate substantiala si au drepturi cetatenesti, e ca e vina lor ca sunt asa si ca nu vor sa atinga nivelul cleor buni sau foarte buni.
Te intrebi cine e mai lipsit de ratiun, cine pe cine abandoneaza.

Brigaela
| Brigaela a răspuns:

Nu, nu este adevarat. De fapt programa este destul de redusa, mult mai redusa ca in urma cu 20 de ani, copiii care vor sa invete invata repede si au mult timp pentru creativitate. Cei care nu vor sa invete gasesc tot felul de scuze prostesti. Scoala este foarte usoara acum pentru un copil care vrea sa invete, este harnic si are un coeficient de inteligenta mediu.

| ALGator a răspuns (pentru Brigaela):

Dupa parrea mea materiile (scoala) nu trebuie si nu pot sa fie,, usoare". Unele sunt altele nu. Gradul de dificultate este definit de materie, felul ei de prezentare si aptitudinile celui care o studiaza. Mie mi-a fost foarte usor de exemlu sa invat matematica in scoala primara. Nu m-am straduit foarte tare. Si matematica nici nu e chiar usoara si nici nu mi s-a predat (profesori, manuale) intr-un mod,, simplu".
Se esueaza in primul rind pentru ca caruta scolii nu are un cal sa o traga: interesul elevilor. Elevii nu stiu de ce trebuie sa invete. Ceeac li se spune e adevarat pe jumatate, e arid si nedrept. Copii au pasiuni, vise, interese, multe dintre ele nedescoperite, necanalizate inca. Educatorii, parinti, profesori, nu se sinchisesc de asta conceptual vorbind, adica nu toti. Elevii invata ca boii, in loc sa li se dezvaluiasca (cum, e treaba educatorilor) ca daca ar sti ce frumoase sunt unele materii nu s-ar mai dezlipi de ele.

| ALGator a răspuns (pentru ALGator):

Acasa, parintii isi ajuta copiii in dificultate la anumite teme de casa cu bataia. O lovitura si un indemn,, pune mina sa inveti!". Cum, asta nu-i lumineaza parintii, ca si ei sunt pe dinafara?

| Freya1 a răspuns:

Sunt cam multe chesti nefolositoare in invatamantu Romanesc.Din punctul meu de vedere mai bine i-ar invata mai multe chesti folositoare utile si practica decat sa le impuna capu cu mi de materi care nu ii vor ajuta.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru ALGator):

"circa 70% dintr-o populatie de elevi au dotare mediocra." - ai omis faptul ca mediocritatea asta este rezultatul indobitocirii sau spalarii pe creier a copiilor. A impune uniform aceleasi discipline in mod egal la copii inclinati sau care au talente spre domenii specifice inseamna a desconsidera inteligenta lor. De exemplu un copil e mai bun la desen insa i se pretinde sa cunoasca matematica in aceeasi masura cu altii care sunt inclinati spre stiinte exacte. Un copil caruia ii place sa deseneze mai mult si caruia i se pretinde sa stie la fel de mult si matematica e ca un fel de chin pentru el si ii rapeste din timp si energie. In fond, pana la maturitate orice copil ajunge sa stie matematica elementara precum o adunare o scadere sau o inmultire necesara in viata de zi cu zi. Lumea nu are nevoie numai de roboti si masini inteligente ci si de arta frumosului. De exemplu un designer care are talent la desen poate deveni un arhitect bun in industria automobilelor, constructii. Ma refer la faptul ca desenul imbogateste imaginatia geometrica a unui copil. Am dat doar un exemplu. Orice copil este mediocru la o anumita disciplina care nu-i place, dar poate deveni profesionist si dotat la o disciplina care ii place. De multe ori mediocritatea este confundata cu capacitatea unui om de a deveni profesionist intr-un domeniu care ii place. Realitatea trista este ca pe teritoriul numit Romania ponderea unui anumit domeniu in industrie este dictata din afara teritoriului numit Romania. happy

anonim_4396
| anonim_4396 explică:

Nu stiu cat obliga programa sa toceasca... Daca stam sa analizam, examenele nationale sunt de tot rasul si nu ai nevoie de mare lucru pentru ele. Mie mi se par de vina profesorii cel mai mult. E foarte ok sa primesti multe informatii, atat timp cat nu va fi un idiot care sa te oblige sa le memorezi fara sa ti le explice. Parerea mea e ca rolul sistemului ar trebui sa fie de a le arata elevilor ca exista informatiile si de a-i invata cum si unde sa le gaseasca. De exemplu, eu am avut noroc de majoritatea profesorilor foarte buni care au incurajat intelegerea materiei, creativitatea, gandirea...chiar daca au avut si si ce-i drept aceasta "boala" de a se astepta sa memoram toate informatiile(nu-i condamn totusi, majoritatea s-au dovedit a fi utile).

Acum nici nu vreau sa fiu ipocrita. Sistemul intr-adevar are multe defecte, dar indreptarea lor nu prea ar fi acceptata de populatie. De exemplu, nu cantitatea de informatie e problema, ci timpul in care este predata. Cand eram la liceu am avut contact cu elevi din alte tari si am observat diferentele de acolo. Spre exemplu, un elev din India a fost socat de numarul vacantelor noastre si durata acestora(ei au mai putine si mult mai scurte). Iar acum, spune-mi si mie, ce procent din populatie ar fi de acord cu marirea numarului de ore si scurtarea vacantelor?

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru Freya1):

Ai putea da un exemplu de chestie nefolositoare? Sper ca nu limba romana laughing

| ALGator a răspuns (pentru anonim_4396):

Nici nu am omis, nici nu am pus de la mine. Este o lege naturala, reflectata prin statistica. Asta e dotarea cu care te nasti, dupa cum exista computere si de 300 si de 3000 de euro, dar lumea le cumpara pe cele mediocre, de 6-700 euro.
Ce se intampla cu tine apoi, cand esti aruncat in sistemul de invatamint, e alta treaba.
Eu folosesc sensul de,, dotare mediocru" nu cu inteles peiorativ. De fapt nu e nicio vina sau rusine ca cineva e mediocru. Nu trebuie sa dam nimeni socoteala pentru dotarea noastra. Eu ma consider mediocru de exemplu.

| ALGator a răspuns (pentru anonim_4396):

Dau eu unul:,, Religie" dintr-a 1-a pana intr-a 12-a. Cite lucruri intra-devar utile s-ar putea invata in loc.

| ALGator a răspuns (pentru anonim_4396):

Sunt de acord cu tine ca scoala nu reuseste sa trezeasca interestul elevilor prin continutul si modalitatea predarii.
Mai mult de atit, acest proces de care te plingi poate incepe la copii inca din familie.
In ambele cazuri, sintem tributari unei idei ca invatatura trebuie sa fie incomoda si din cauza asta poate fi impusa numai prin constringerea.
In toata discutia asta las deoparte problema relei vointe a unor elevi. Exista si asta, dupa cum exista profesori super dedicati care fac minuni.
In alte parti se pune accent nu pe inteligenta, ci pe tenacitate,,, grit". Indivizii nu invata ca sa isi puna o diploma in perete cu care sa-i umileasca pe altii, ci ca sa isi rezolve strict probleme personale. In momentul cand o forma de invatamint contravine din diferite motive intereselor personale, individul trebuie sa aiba libertatea sa renunte la ea fara sa dea socoteal.a.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grit_(personality_trait)

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru ALGator):

De anul trecut, daca nu chiar de acum 2 ani religia este optionala. Cine vrea sa faca religie trebuie sa completeze un formular. Altceva?

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru anonim_4396):

Indienii invata mult pentru ca vor fi sclavii de maine ai corporatiilor americane sau ai oamenilor bogati si afaceristi care invart banii. Degeaba stie omul sarac multe daca nu-l plateste nimeni. Un om bogat afacerist sau investitor nu are nevoie sa stie o meserie sau stiinte exacte pentru ca el se bazeaza pe relatii interumane si investirea banilor acolo unde poate avea profit. Vorbesc despre intretinerea existentei in acest sistem. happy

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru ALGator):

"dar lumea le cumpara pe cele mediocre" - deci mediocritatea asta depinde de cati bani au parintii si de cat ajung ei sa fraiereasca pe altii mai saraci ca sa castige cat mai multi bani de pe urma lor. Einstein era mediocru la scoala, dar pentru ca i-a placut ce facea lucra acasa si in timp a ajuns om de stiinta apreciat. Deci si Einstein s-a lovit de un sistem de invatamant plafonat. Ajunsese sa lucreze ca muncitor de rand prin Germania ca sa-si plateasca studiile. Multe creiere se pierd sau sunt irosite cu trecerea anilor din cauza ca majoritatea ajung sa aiba probleme financiare. Bogatii lumii nu stau sa astepte pe nimeni si ii selecteaza pe cei mai buni la un moment dat in timp ce cei respinsi care ar putea deveni si ei buni se pierd pe alte cai pe unde isi pot intretine existenta si unde gasesc un loc de munca la un moment dat. Toata treaba cu invatamantul este gandita de sus de la oamenii bogati si de interesele lor pe plan mondial. Daca nu existau astfel de interese obscure si pe teritoriul numit Romania invatamantul era dezvoltat de mult dar toate astea sunt dirijate de sus in mod intentionat cum am mai spus.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru ALGator):

Asa este: este si o chestiune de perseverenta pe termen lung. Pentru asta este necesara o filosofie si o motivatie proprie bine structurata in armonie cu realitatea inconjuratoare si cu modul cum decurg evenimentele inconjuratoare. In cele din urma progesul depinde in mare masura de individ si nu in totalitate de sistemul de invatamant. Insa am adus in discutie si problemele neprevazute care pot apare pe parcursul vietii individului si care il obliga sa se abata de la ceea ce si-a propus initial si sa mearga pe alta ramura de cunoastere sau cariera. Interesant este ca daca progresul omului se raporteaza la nimic ( de parca tot Universul material ar fi aparut din nimic ) atunci orice progres al sau nu are sens. Multi oameni prin necunoastere si necredinta ajung de se descurajeaza in a persevera in continuare pe o anumita cale.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru ALGator):

In loc de invatarea unei religii, ora de religie s-ar putea numi: "Filosofie existentiala". In cadrul acestei discipline ar putea sa se dezbata urmatoarele: de ce a aparut religia, care a fost rolul religiei in istorie si rolul pe care il are religia in raport cu stiinta, care sunt religiile lumii, ce particularitate au fiecare si ce au in comun, care este abordarea corecta a elevilor sau oamenilor de alta religie sau care au alta opinie existentiala, cum trebuie abordate corect persoanele de alta rasa sau etnie, etc. happy

| Freya1 a răspuns (pentru anonim_4396):

Da.La o materie spre exemplu matematica sunt unele chesti pe care nu le folosesti in viata niciodata da iti umpli capul cu ele sa fie acolo.Sau daca esti la un liceu cu profil si iti baga materi care nu au legatura cu nimic din ce trebuie tu sa stii pe parcursul viitoarei tale profesi.Limba romana, engleza franceza sau germana sunt utile, biologia, istoria, geografia si ele intr-o anumita masura dar tot ce vreau eu sa spun e ca uneori pluseaza foarte mult cu lucruri foarte greu de invatat si asta ii incurca pe copii sa prinda esentialul sau exact ce trebuie sa stie sa ii ajute pe mai departe.

| utilizatorcim a răspuns:

Oarecum. Copiii competitivi pot fi într-adevăr spălați pe creier pentru că ei vor vedea în școală doar un concurs de memorat cuvinte pe care, de obicei, le uită după câteva zile. În loc să învețe să coopereze și să-și găsească vocația, majoritatea copiiilor concurează unii împotriva altora și vânează note mari și diplome. care pe unora nu le vor fi de folos. Mulți vor ajunge în clasa a 8-a ți nu vor știi la ce profil să meragă și vor mai fi și absolvenți de liceu care își vor alege o facăltate care nu li se potrivește deloc. Și așa țara noastră e o fabrică de diplome.
P.S. Părerea unei eleve de clasa a 9-a happy

| Viitorulapropiat a răspuns:

Sistemul de invatamant este la pământ in Romania. Este de rahat. Cert e ca-si bat joc de noi prin materiile astea inutile.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru Freya1):

Chestiile alea pe care nu le folosesti niciodata incep sa apara printr-a 11-a la matematica, iar daca nu te intereseaza matematica aia nu te bagi la profil mate-info, ci la filologie unde nu vei avea problema asta. De asemenea, matematica de orice fel iti dezvolta capacitatea de a gandi. (Apropo, imi pare rau ca n-ai prins aluzia cu limba romana) De rest, nu cred ca a avut cineva probleme in a trece clasa daca a acordat un minim de atentie orelor.

Nu sunt de acord cu a prinde doar esentialul. Parerea mea e ca traim intr-o tara in care ignoranta atinge un nivel imens, iar daca nu li s-ar arata elevilor acea informatie pe care o consideri tu suplimentara, ei nici ca ar fi interesati sa o caute, sa afle ca exista, iar atunci chiar am vorbi de o generatie extrem de usor de manipulat. Din pacate, intr-adevar modul de predare nu ajuta, elevii ascultand doar ce zice profesorul si neverificand niciodata informatia(macar in manual daca nu si in alte surse).

Oricum, repet, sunt constienta ca sistemul de invatamant din Romania are probleme uriase. Insa nu mi se pare ca sunt cele pe care le consideri tu.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru anonim_4396):

Nu, indienii nu invata mult. Indienii invata aceeasi cantitate de informatie care ni se preda si noua, doar ca in mai mult timp. La varsta de 18 ani de exemplu, nu o sa observi mari diferente intre un elev indian si un elev roman(unul care si-a invatat), doar ca sistemul lor de invatamant le usureaza invatatul, avand mai mult timp in care sa aprofundeze si inteleaga informatia. In orice caz, sistemul lor e departe de a fi perfect, se poate mult mai bine, dar acela mi-a fost cel mai la indemana exemplu. Legat de restul raspunsului tau nu voi comenta, dar sunt departe de a fi de acord.

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru anonim_4396):

"Chestiile alea pe care nu le folosesti niciodata incep sa apara printr-a 11-a la matematica, iar daca nu te intereseaza matematica aia nu te bagi la profil mate-info, ci la filologie unde nu vei avea problema asta" - la ce folosesc in viata de zi cu zi sistemele de ecuatii din clasa VIII sau alte notiuni din matematica de gimnaziu?

"informatie pe care o consideri tu suplimentara, ei nici ca ar fi interesati sa o caute, sa afle ca exista, iar atunci chiar am vorbi de o generatie extrem de usor de manipulat." - manipulare la fizica sau matematica? De exemplu la botanica dupa ce-i umple mintea despre tot felul de insecte si plante care nu stie la ce sunt bune ii baga cate o manipulare: teoria evolutiei. Ii incarca cu tot felul de date si nume din istorie. La fel si la geografie, limba romana ( titluri de carti, date, nume ), analiza gramaticala. happy

Brigaela
| Brigaela a răspuns (pentru ALGator):

Informatiile sunt ca banii, cu cat ai mai multe, cu atat le vei gasi utilitatea. Nu exista informatii aride, asa cum nu exista bani urati. Absolut orice chestie pe care ai invatat-o este o valoare pe care nu ti-o va putea lua nimeni niciodata si pe care o vei folosi la un moment dat. Fara invatatura, fara informatii, pasiunile si visele mor in fasa. Copiii trebuie sa invete fiindca invatatura este acea avere pe car nu ti-o poate lua nimeni, iar asta este un adevar pe care il inveti in cei 7 ani de acasa. Un copil care ajunge la scoala fara sa stie de ce trebuie sa invete, are un handicap atat de mare incat niciodata nu il va recupera complet, oricat de inteligent si harnic ar fi. Fiindca scoala nu ne va putea invata niciodata acea educatie primara, pe care sunt obligati sa ne-o ofere parintii si care trebuie foarte foarte bine sedimentata in cei 7 ani de acasa. Si am vazut copii de toate felurile, inclusiv din familii sarace si analfabete care stiua deja, inainte sa mearga la scoala, ce privilegiu este aceasta. Si copii care, desi proveneau din familii mai bune, care nu au inteles decat prea tarziu. Daca m-as oferi acum sa ii dau unui om 1000 de lei, nu ar face mofturi: ii vreau in hartii noi, impachetati cat mai frumos, sa fie interesant pachetul, sa ma atraga foarte tare, altfel ii refuz. Exact aceeasi atitudine trebuie sa le sadim in minte copiilor legat de scoala si invatatura: ele sunt, prin ele insele, cel mai mare cadou si priovilegiu pe care il vom primi vreodata in viata si trebuie sa il primim cu mintea si inima deschise si sa profitam la maxim de el.

| ALGator a răspuns (pentru Brigaela):

Asta stiu si eu. Dar nu le poti stii pe toate. Te pricepi la genetica, aeronautica, astronomie, limba rusa? Probabil ca nu, desi tot informatie e. Am fost nevoiti sa le filtram, ca sa nu cadem sub povara lor.
Daca totul se rezuma la valoarea informatiei stocate, nu ne mai trebuiau profesori. De la 7 ani ne luam cartile acasa si toceam din ele.
Pot sa-ti spun ca am citit carti despre originea vietii in care autorul, un profesor universitar suedez de chimie organica trateaza biologia, istoria stiintei, astronomia, fizica, genetica si inca vreo trei discipline intr-un tot, intr-o constructie care ii apartine lui si nu o gasesti de unul singur. Citind, esti lovit de o pasiune nebuna si intelegi ca daca manualele ar fi fost redactate asa (nu cu poze si floricele, ci cu inteligenta) ai fi stat numai pe ele din zi pana in noapte.
Daca este posibil ca "in aceiasi bani" sa oferi tinerilor cunostinte in forma lor optima, atunci de ce sa nu o faci? Doar pentru ca asa am prins noi?
Progres, calitatea pedagogiei? Astea sunt vorbe goale? Informatia prinde viata prin noi.

| ALGator a răspuns (pentru anonim_4396):

Asta am vrut sa spun. Asa se preda in Suedia. Citeva trimestre de,, Cunostinte despre religie" si dupa aceea gata.
Eu as fi pus acel,, Manual de dirigentie" de care s-a facut atit de mult misto. Tinerii, copii, au nevoie de indrumare in a intelege scopurile vietii. Scoala ar putea sa le dea astea.
Cum spunea Pink Floyd: "We don't need no education, We don't need no thought control".

anonim_4396
| anonim_4396 explică (pentru Brigaela):

Materie multa de umplutura: se cere sa fie memorate date, cifre, poezii. Problema e ca cerintele sunt inutile: cum se impart numerele zecimale cand exista de fapt calculator. Chinuie copii. Daca nu stie exact cat a domnit Stefan cel Mare e depunctat. Ii pune sa invete formule pe de rost. Etc.

Brigaela
| Brigaela a răspuns (pentru ALGator):

Ma pricep la genetica, la nimic din toate celelalte. Dar nici nu am banii din lume. Nu le-am filtrat deloc, am invatat tot ce am putut, in limita timpului disponibil.
Eu cred ca informatiile sunt oferite tinerilor intr-o forma buna. Sigur ca profesorii sunt necesari, dar ei nu pot bate la o usa inchisa. Ei sunt acolo pentru copiii insetati de invatatura. Se chinuie ei saracii si cu ceilalti, dar este o munca inutila si pierduta cel mai adesea, foarte putini reusesc sa-si deschida mintea mai tarziu.
Imi amintesc manualele dupa care am invatat eu si care erau foarte frumoase si inteligente. Din pacate, acum materia a fost mult simplificata si, inevitabil, manualele sunt mai plictisotoare si mai putin inteligente, fiindca sunt facute pentru copii care invata mai putin si lasa la o parte multe informatii interesante. daca le-am mai creste nivelul de dificultate ar fi mult mai interesante, din pacate nu se vrea, fiindca se incearca mentinerea copiilor la un nivel cat mai redus de invatatura, ca sa nu oboseasca.
Vad ca tot mai multe tari din Europa de Vest incep sa ingreuneze manualele si sa creasca cantitatea de informatie oferita elevilor. Noi suntem inca in tendita pe acre au avut-o ele in deceniul trecut, de a usura si imputina materia. Ei deja se confrunta cu problemele acestui sistem (lipsa de specialisti, nevoia de a importa medici, profesori, etc, ceea ce scade enorm calitatea vietii cetatenilor). Sper ca si la noi lucrurile sa se aseze, sa nu se mai schimbe des manualele si programele, ci specialistii sa isi ia cativa ani ragaz si sa conceapa, fiecare in domeniul lui, manuale dense, cu nivel de dificultate bun si care sa fie interesate si bine explicate (asa cum erau cele din anii `90). Si mai sper ca acei copii care nu pot invata matematica de liceu sa isi caute invatura in alta parte. Fiindca la noi exista moda ca toti copiii, indiferent cat de putin inzestrati in domeniul inteligentei, sa faca liceul. Ar fi mai bine pentru ei sa invete 2-3 ani o meserie, ar merge la munca mai devreme si ar putea deveni experti in meseria invatata. Si cred ca un tamplar bun castiga foarte bine si e foarte implinit cu munca lui, dar acel tanar, care s-a facut tamplar, ar fi fost un licean nefericit, luptandu-se din greu cu matrici si integrale prea grele pentru mintea lui si deci imposibil de achizitionat. Vad atatia absolventi de liceu care nu pot face o ecuatie de gradul 3 sau care nu stiu bine nici macar o limba straina (din cele doua facute) si ma gandesc cat de chinuiti sunt de faptul ca au fost trimisi la scoala desi mintea nu ii ducea, in loc sa fie incurajati sa faca o meserie care li se potrivea si pentru care aveau talent

| ALGator a răspuns (pentru anonim_4396):

Vassile, te rog observa ca prin,, mediocru" m-am referit la dotarea originala a individului si nu cum este el la scoala (Einstein).
Misiunea scolii si societatii este intr-adevar sa impinga pe toti sa-si depaseasca conditia in masura in care ei sunt capabili potential, insa fara sa riste sa-i distruga impingindu-i la maxim acolo unde nu-i va sustine niciodata dotarea.
Einstein era probabil in scoala un copil plictisit de pedagogia arida si de faptul ca nu i se observau capacitatile. De fapt, Einstein, ca aproape toti cei 8% super dotati nici nu prea au nevoie de scoala.
Unul ca mine insa are dotare mediocra din nastere. Daca scoala incearca cu tot dinadinsul sa ma propulseze intr-o perioada de timp limitata la nivelul lui Einstein, cu toata eventuala mea bunavointa, ma face praf.
In schimb, ma poate stimula sa imi depasesc conditia, cu cit vreau si cu cit se poate. Asta numesc o abordare rezonabila si fair play.