| barajul a întrebat:

Deci stiu ca o sa par penibil cu intrebare dar am facut 19 ani si nu am habar despre masini. de cand eram mic nu m-au pasionat si cu anii am inceput sa devin interesat dar am ramas in urma si am zis sa o las asa. peste un an vreau sa imi iau permisul dar nu stiu nimic despre masini. vreau sa imi ziceti cum sa invat pas cu pas, de la usor la greu adic cu ce sa incep? din ce este formata o masina. modelele. semnele de circulatie cum sa ma stiu si eu? altii colegi de varsta mea vin deja cu masina la scoala si eu habar nu am cam cati cai putete are o masina...cum sa ma documentez?

Răspuns Câştigător
| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Nu e nici o rusine. Eu uneori simt ca imi irosesc viata cu masinile (de mic), si ca as fi avut alte sanse. Desi, nu-mi pare rau, si masinile ma duc undeva (la propriu si la figurat laughing ).
O descriere simpla a autoturismelor pot sa-ti fac eu:
In primul rand, in Romania intalnim in principal masini cu transmisia manuala, cu 5 sau 6 viteze de mers inainte, si una de mers inapoi (R). Vitezele alea transforma turatia motorului in putere, sau viteza. Cea mai mica viteza se foloseste la plecarea de pe loc, cand e nevoie de forta mare pentru a pune in miscare 1t-1, 5t, cat are masina, apoi se schimba una-cate una, pentru a prinde viteza. Nu poti pleca de pe loc cu a 4-a sau a 5-a, cu nici o masina, pentru ca asta ar insemna sa porneasca brusc cu 50km/h. Vitezele sunt de fapt pinioane, si sunt in cutia de viteze. E acelasi principiu ca si la bicicleta, cand schimbi pinioanele pentru a pedala mai usor la deal, sau pentru a pedala mai putin pe drum drept, ca sa prinzi viteza.
Dar la masina nu schimbi in timp ce 'pedalezi', pentru a trece dintr-o viteza in alta folosesti ambreajul, care decupleaza cutia de viteze de turatia motorului. Ansamblul e 'conectat' in ordinea asta: motor, ambreaj, cutie de viteze si planetare, apoi rotile.
La plecarea de pe loc, se cupleaza treapta 1 cu ambreajul calcat, apoi se elibereaza incet pedala de ambreaj, pentru a transmite rotatia spre cutie, de unde merge mai departe spre roti.
Ambreajul face acest cuplaj fin, patinand. Mai exact, ambreajul e un disc placat cu niste placi de ferodou, care e prins intre alte doua discuri de metal (volanta si placa de presiune), si fiind presat incet de acestea, preia rotatia. In timp, se uzeaza acel ferodou de pe el, si trebuie inlocuit.
Apoi, despre motoare: in prezent se folosesc motoare diesel (pe motorina), si pe benzina. Diferenta in constructie nu este foarte mare, ambele au injectoare acum, doar ca alea pe benzina baga benzina in cilindri si apoi o aprind cu ajutorul unei bujii, cele pe motorina nu folosesc bujie de aprins, ia foc motorina doar din comprimare; mai exact, injectia de motorina functioneaza la presiune mai mare, iar in cilindru se face din nou presiune mai mare, iar motorina explodeaza din asta.
La masinile pe motorina exista si niste bujii, insa nu functioneaza tot timpul, ci doar la pornirea motorului, incalzesc zona de sus a cilindrilor, unde urmeaza sa se petreaca exploziile, pentru a porni mai usor.
Ca sofer, cam asta trebuie sa stii, plus cateva lucruri de intretinere, cum ar fi lichidele la care trebuie sa fii atent:
Ulei in motor - motorul are un buson in partea de sus, prin care se toarna ulei in el. Pentru a sti cat ulei are, si daca mai trebuie, exista o tija lunga, numita joja, care sta permanent 'infipta' in motor, iar cand o scoti, te uiti pe ea, sa vezi pana la ce nivel e murdara cu ulei. Ai niste semne de minim si maxim pe ea. De mentionat ca acest control se face doar cand e masina dreapta, si motorul e oprit de mai mult de 10 minute, altfel uleiul circula prin motor, si murdareste toata joja, nu mai stii care e nivelul real. Uleiul se schimba, de obicei cam la 10. 000km parcursi, sau odata pe an, daca nu s-a circulat 10. 000km cu el. La fiecare schimb de ulei, sau odata la doua schimburi, se schimba si filtrul de ulei, care retine impuritatile din ulei, in timpul functionarii acestuia.
Lichidul de frana - exista un vas sub capota, aproape de parbriz, unde se pune lichid de frana, folosit pentru instalatia de franare, iar la unele masini, si pentru actionarea ambreajului.
Antigel - e lichidul folosit de masini pentru racire. Se numeste antigel pentru ca e facut sa nu inghete iarna. Daca pui apa in loc de antigel, iarna ingheata, si crapa motorul, apa marindu-si volumul cand ingheata.
Lichid pentru servodirectie (ulei) - asta se completeaza intr-un vas negru, si e folosit pentru directia asistata.
Mai sunt diferite lucruri la care trebuie sa fii atent la o masina, cum ar fi, cand pedala de frana nu mai e la fel de tare, cand auzi scartieturi sau pocnituri, sa mergi sa faci revizie. Daca vezi cauciucuri roase, sa mergi sa reglezi directia, si sa inlocuiesti cauciucul/cauciucurile afectate.
Masinile au de la 50cp pana pe la 140, cele simple (adica nu limuzine sau masini sport).
Dacia Logan poate avea intre 75cp si 110cp, daca nu ma insel. Masinile foarte puternice au 200-300cp. Un tir are peste 500 de cai.
Te sfatuiesc sa cauti o schema cu indicatoarele rutiere, sa le inveti din timp.
Am un prieten care s-a apucat la 18-19 ani de scoala de soferi, se uitase la Top Gear de multi ani, dar nici pedalele nu le stia bine. A facut scoala de soferi, a invatat relativ repede, a luat din prima si l-am folosit eu de sofer, el neavand masina, si eu avand 16 ani. A trecut usor de la nepriceput la 'soferie', dar a ramas multi ani la nivelul de incepator, neavand masina.
Asa ca te sfatuiesc sa-ti cumperi masina imediat ce vrei sa dai de permis, altfel degeaba ai permis, fara practica nu te poti numi sofer.

| barajul explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Ok.multumesc mult pentru ajutor si pentru efortul de raspus

2 răspunsuri:
anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Nu esti penibil si nu te mai compara cu altii.Sunt sigura ca si tu stii alte lucruri pe care ei nu le stiu.
Legat de masini nici eu nu stiu mare lucru, imi place sa ma uit pe net la poze cu cele mai scumpelaughing).
P.S. Si eu vreau sa ma apuc de scoala de soferi.
Bafta!