| Superior a întrebat:

La "Limba si literatura Romana" de ce copii sunt pusi sa invete demonstratii,eseuri, referate si opinii ale textelor dupa o anumita forumula de "Definite+In opinia mea+In primul rand+In al doilea rand+In concluzie"? De asemenea de ce copii nu sunt invitati sa-si zica propria opinie despre un text si sa faca dezbateri si comentarii in loc sa le fie predat unul pe caiet de 3 pagini si pusi sa-l invete? De ce nu sunt lasati sa-si foloseasca propriile cuvinte?

24 răspunsuri:
| LoveSleep a răspuns:

Păi ce cuvinte să folosească când ei scriu "copii" în loc de "copiii"?
Un text argumentativ presupune exprimarea opiniei și folosirea propriilor cuvinte, nu știu ce caută aici. Ai "formula" aia pentru ca opiniile și argumentele tale să fie evidențiate mai bine.

Cât despre eseuri, noi am învățat să le facem singuri, chiar dacă de preferat era să învățăm comentariul.

| Sn4k3 a răspuns:

Cine spune ca nu sunt lasati sa-si exprime opinia? Sunt profesori care incurajeaza chestia asta, liber, nu la teste/examene din cauza exprimarii slabe a unora care sunt salvati de formulele astea. Cei care sunt in stare sa scrie diferit, pot sa o faca, doar sa includa tot ce trebuie.

| sofisis a răspuns:

De ce? Uite cateva exemple :
"O trasatura a genului liric este ca oamenii nu vor sa citeasca poezii, in zilele noastre vrem mai multa actiune."
"Poezia apartine genului liric pentru ca nu tii minte nimic din ea."
"Genul liric este atunci cand ploaia suna ca o lira."
Măsura versului este egală cu numărul de litere, deci avem peste 50.
- O figură de stil este chiar numele poetului, deoarece este bărbat dar are nume de femeie, e ca la Stănescu, aşa ne zice profa la clasă.
- Sentimentele poetei sunt macabre, ea vrea să se roage să vină ploaia şi apoi poate să moară.
- Ea crede în reîncarnare sau în alte vieţi "frumuseţea-i dintâi".
- Textul nonliterar nu are titlu, nici autor, crecă a fost scris de vreo ziaristă care se plictisea.
- Modul predominant de expunere este naraţiunea pentru că ea descrie un cadru în care visează că se află.
- Elementele naturii o fac pe poetă să devină mai boemă, ea se simte feerică, e mai specială decât Eminescu.
- Poezia are multe figuri de stil, este bine să amintim aşa ceva deoarece toate aceste cuvinte devin celebre pentru poetă, ea a trăit cu aceste cuvinte.

Citeste mai mult: adev.ro/orxrxt

D'aia!

| anonim_4396 a răspuns (pentru sofisis):

Stai linistita, o sa zica ca-s comentarii pertinente.

| sofisis a răspuns (pentru anonim_4396):

Era sa zic eu ceva laughing)

| syd a răspuns:

Pentru ca statistic e mult mai convenabil. fa un sondaj si intreaba-ti colegii daca ar fi dispusi sa citeasca operele, sa stea sa le analizeze si dupa sa redacteze un comentariu care sa contina argumente pertinente, sa aiba o structura clara, sa acopere toate problemele ce trebuie acoperite, sa nu se abata de la subiect, sa, sa, sa et cetera. eu cred ca pana si putinii care ar fi dornici sa depuna efortul asta ar renunta dupa prima, a doua incercare pentru ca nu vor avea un rezultat satisfacator din cauza lipsei de exercitiu. chestia asta nu o inveti in cateva ore ca pe un algoritm. necesita timp si mult antrenament si, probabil, ca sa functioneze, ar trebui introdusa undeva in clasa a 5a, nu intr-a 11a, 12a cand se trezeste lumea (inclusiv profii) ca exista bac la romana si ca ar fi bine sa fie trecut.
e infinit mai usor sa oferi un set de comentarii. elevii nu trebuie sa gandeasca prea mult, nu trebuie sa-si puna intrebari, sa revina asupra textului ca sa inteleaga mai bine, nici macar sa citesti textul nu e nevoie. inveti comentariul cat de cat, ai sansa destul de mare sa faci punctaj de trecere; il inveti bine, ai sansa sa faci punctaj bun (85%+, habar n-am). ce e mai comod decat atat? parerea mea e ca daca trimiti brusc o generatie la bac cu ideea "cititi si faceti-va voi eseurile", procentajul de promovabilitate (care oricum este deja penibil) se va duce dracului de tot. o schimbare de genul asta in mentalitate si in abordare necesita o doza mare de efort colectiv si, in situatia absurda in care e toata lumea dispusa sa faca acest efort (ceea ce nu se va intampla), costa mult timp.

pe tine nu te obliga nimeni sa inveti comentariile. procedezi exact cum vrei tu si iti asumi alegerile facute. iar referitor la formula aia legata de structura unui eseu argumentativ, care e problema? sunt niste pasi simpli ce trebuie urmati si mie mi se par logici, naturali. iti prezinti teza, oferi argumente/contra-argumente si exemple si tragi o concluzie. simplu si la obiect.

| Superior explică (pentru syd):

Sa te iau altfel... sa zicem ca Ion si Misu sunt in clasa, Ion e mai prostut de fel iar Misu mai destept. Ambii dau test : Ion isi aduce aminte de un comentariu la textul x predat de profesor iar Misu face unul reusit cu propriile opinii si cuvinte. Misu e depunctat...pai de ce? Sa zicem ca asa pentru aia mai prosti dar de ce mai destepti sunt depunctati pentru gandire si originalitate?

| anonim_4396 a răspuns (pentru Superior):

Tocmai ca depinde de profesor cum apreciază. Dar e cumva normal ca un comentariu cuprinzător, care respecta o structura, sa fie mai apreciat. Poti avea propriile cuvinte si sa respecti si cerintele! Ori daca tu te gandesti la opinii de jumătate de pagina care ar insemna vreun rezumat pe text la nivel de ciclu primar...chiar ratezi tot sensul asupra ceea ce dezbați tu.


Literatura romana presupune o teorie literara. Adică are niste genuri literare si cu trasaturi specifice fiecăruia. Logic ca se discuta pe baza lor! Asta refuzi sa intelegi pentru ca degeaba dai vina tu pe scoala ca e dracu cu coarne care va învață tâmpenii, problema e ca numai tampeniile se prind de voi si atat. Nu stiti decat sa stati acasa sa frecati menta pe jocuri la PC. Scoala e de vina ca sunteti voi gâște prin apă. Pai cum sa nu.

Si vad ca nu te opresti din dezbătut astfel de subiecte, iar cand vezi ca nu ti se raspunde si confirma ce vrei tu incepi sa te plangi prin alte întrebări ca e lumea rea si proasta pe aici, caci in afara de alti pustani troglodiți, care nu stiu cum se pun i-urile bine, nu are cine sa te aprobe.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Alea se numesc eseuri structurate si au salvat curuletele multor tembeli care nu pot citi ceva mai lung de doua fraze la viata lor.
Crezi ca nu asta se face la scoala, ceea ce pretinzi tu ca vrei?
Problema e ca n-ai cu cine: elevii nu citesc operele; apoi nici nu agreeaza asta majoritatea lor, multora le e greu sa se exprime, le este incomod, nu le place nici literatura romana in mare parte, asta e realitatea. Nici mie nu mi-ar placea sa-ti fac comentarii la "Baltagul".

Asa au aparut culegerile alea de comentarii. Tot raul spre bine. Sunt si carti de eseuri chiar foarte usoare, mai ales eu am invatat din cartile prof. Mariana Badea (ma-sa lui Mircea Badea).
Logic ca n-am invatat cuvant cu cuvant, dar structura de acolo imi permitea foarte usor sa inteleg ce se cere la un eseu si ce pot scrie si eu dupa capul meu.
N-am invatat niciodata comentarii memorandu-le. N-avea rost, oricum le uiti dupa prea putin timp.

Singura mea nemultumire cu aceasta materie ramane faptul ca inca se cere ca proba de Bac la profil Real. N-are ce cauta acolo, parerea mea. Sa dea examen cine are nevoie mai departe la facultate, nu ma intereseaza pe mine ca nu stiu unii ce vor sa faca cu viata lor si se bazeaza pe medii pentru admiterea la facultate.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Păi măi Alex, cine te oprește să nu faci tu eseul, cu cuvintele tale? Ăla se numește eseu structurat și trebuie învățată structura, cam așa se și dezbate. Eseurile de 3 pagini sunt predate pentru cei incapabili să conceapă singuri unul, dacă citești romanele, vei ști cu siguranța să faci si eseul.

| munteanuionvictor a răspuns (pentru anonim_4396):

Ai dreptate.

| Superior explică (pentru anonim_4396):

Daca nu respecti o anume structura esti depunctat.

| anonim_4396 a răspuns (pentru Superior):

Pai structura e si rostul bre!

| anonim_4396 a răspuns (pentru Superior):

Pentru că asta înseamnă eseu structurat, ideea e să ai o coerență.

| anonim_4396 a răspuns (pentru anonim_4396):

Degeaba ne batem capul cu el. Cica de ce le trebuie lor asa ceva, desi toti acesti plangaciosi ofensati de limba romana nu stiu sa analizeze orice fel de text, vor fi numai buni pentru manipularile din mass-media.
AlexGamerul2 n-are nevoie de scoala ca nu-l face mai superior.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Majoritatea sunt prea idioti sa comenteze singuri o opera.Au un limbaj infantil, prea putina imaginatie si mult prea putin interes.Bine,se presupune ca ar conta si gradul de profunzime/sensibilitate si asa-numita "inclinatie".
Pentru ei e incomparabil mai simplu sa invete un tipar/un model pe de rost.
Exista anumite repere(invatate pe de rost, daca nu logic)dupa care te poti orienta, dar ele ar trebui doar sa te ghidze, nu sa constituie cea mai mare parte a comentariului.
Cat despre "in primul rand","in al 2-lea rand"-tampenii mai mari nu exista.Comentariul ar trebui sa reflecte viziunea subiectiva a cititorului, in niciun caz sa fie tehnic.Ca exista anumite elemente de teorie literara, asta e altceva.
"Propiile cuvinte"Pentru ca propiile lor cuvinte sunt, in mare parte, aceleasi invatate la gradinita. Oricum se invata mult mai putine lucruri acum, deci e aproape imposibil sa faci un comentariu de calitate doar cu materia predata.

| Superior explică (pentru anonim_4396):

Si cu ce-l ajuta sa invete aia? Normal ca-s idioti daca asa ii faci tu si nu ii lasi. Daca ii pui sa memoreze ei nu devin destepti...

| anonim_4396 a răspuns (pentru Superior):

Nu,nu devin destepti.Dar cine crezi ca sta sa comenteze o opera? Si sa o comenteze cum trebuie, nu sa lege 2 tampenii.Multi prefera din start invatatul pe de rost.

| Superior explică (pentru anonim_4396):

Si de ce ar trebui sa stea cineva sa o comenteze, cu atata mai bine ca nici macar nu-i fac destepti (fapt sustinut si de tine)?

| anonim_4396 a răspuns (pentru Superior):

Pentru ca-i ajuta sa nu devina niste analfabeti functional.
Pentru ca-i ajuta sa-si formuleze o opinie bine argumentata si ilustrata in scris. In general, ca sa-si sporeasca abilitatile de comunicare in scris.

| anonim_4396 a răspuns (pentru Superior):

Nu-i face destepti sa memoreze.Sa comenteze clar îi ajuta.Din ce in ce mai multi nu inteleg mesajul unui text, nu vad decat ceea e la suprafata, nu pot privi in profunzime.Si nu e vorba doar despre opere complicate, cu mesaje dificile, cu semnificatii abstracte/ambigue sau create sub forma unei metafore inchise. Poti sa le dai si un text nonliterar si tot nu vor intelege mare lucru.Comentariile sunt utile in sensul ca te ajuta sa intelegi mai bine ceea ce a vrut sa evidentieze autorul.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

De ce sunt pusi sa invete eseuri? Pentru ca e dificil ca in timpul unui test sa iti aduci aminte fiecare detaliu important dintr-o opera si sa il introduci in schema pe care esti obligat sa o resepecti.
Iti garantez ca daca iei doi elevi si unuia ii dai doar sa citeasca o carte de 500 de pagini, iar altuia ii dai un eseu de 5 pagini, la un test copilul care a invatat eseul se va descurca mai bine. Trebuie sa intelegi ca rolul principal al profesorului e sa te pregateasca pentru examen.
In plus, nimeni nu iti interzice sa citesti cartea si sa iti faci propriul tau eseu.
E greu si sa retii citate, pe care esti obligat sa le introduci in eseu, dupa ce ai citit toata cartea, de asta e bine sa citesti eseul de cateva ori si astfel vei retine chiar si 6, 7 citate corect.
Daca profesorii nu ar oferi elevilor eseuri gandeste-te ce scandal imens ar fi.,, Le-a dat la bacalaureat opere pe care profesoara nici nu le-a predat, nu s-a ocupat de ei, saracul meu copil destept''.
Legat de textele argumentative, ce ti se pare atat de restrictiv? Faptul ca trebuie sa dai o definitie a chestiei despre care vorbesti? Sau ca trebuie sa scrii ca e vorba de parerea ta? Sau ca ii trebuie un inceput si o incheiere? Cum ai corecta tu ca profesor un text argumentativ care incepe asa :,, Rolul bibliotecilor in viata elevilor e mare deoarece poti sa imprumuti carti pe gratis si sa acumulezi informatii. Biblioteca ofera sanse egale pentru toti elevii si este un spatiu linistit. Frecventand biblioteca devii mai inteligent si iti dezvolti gandirea'' Ai putea sa numesti asta eseu? Ai putea sa corectezi o suta de astfel de,, eseuri'' fara cap si coada si fara elementul definitoriu pentru orice eseu, subiectivitatea?
De ce elevii nu sunt invatati sa-si spuna propria opine despre un text literar? Realizezi ca ai omis faptul ca la orice test de bacalaureat exista subiect la prima vedere in care tot ce scrii e interpretare?
Cum se presupune ca profesorul sa il invete pe copil sa aiba o parere? Eu nu am intalnit inca un profesor atat de imbecil care sa nu iti puncteze interpretarea unei figuri de stil spre exemplu, atata timp cat e corecta si are sens. Dar daca,, liberatatea'' opiniei in text nu mai tine cont de corectitudine, atunci am ajunge sa punctam cu nota 10 interpretari care afirma ca plumbul din poezia lui Bacovia exprima de fapt seninatatea si fericire si ca sicriele reprezinta doar un nou inceput, viata vesnica si marcheaza viziunea optimista asupra vietii si mortii, vantul dinamizeaza tot cadrul si incarca atmosfera cu energie ce insufleteste intreg imaginarul poetic, iar eul liric sta singur langa mort, deci nu se teme de moarte, ci o imbratiseaza cu calm. Tu ai putea iei in serios o astfel de interpretare?
Cine nu ii lasa pe elevi sa isi foloseasca propriile cuvinte? Dca profesorul iti da nota 5 sau 6 pentru un eseu, nu e pentru ca nu te lasa sa iti folosesti propriile cuvinte, ci pentru ca propriile tale cuvinte nu sunt folosite bine.

| cefaciboss a răspuns:

Habar nu am, nu ar trebui.