| sabin89 a întrebat:

Închipuiți-vă că aveți în mână un etalon de măsură pentru distanțe (lungime/lățime). Sunteți pe peron în gară și vreți să măsurați (cu acel etalon) lățimea ușilor unui tren electric care trece în mare viteză pe lângă voi. Nu veți reuși decât dacă alergați (cu etalonul în mână) cu viteza trenului, ceea ce practic e imposibil. Și atunci, cum putem ști ce lățime are ușa trenului în mișcare? Fizica ne spune că lungimea (sau lățimea) corpului în mișcare este diferită de lugimea aceluiaș corp în stare de repaus. Revenind la exemplul de mai sus, avem că lățimea acelei uși (a trenului) în mișcare este diferită de lățimea măsurată în stare de repaus. Ni se dă și formula de calcul, respectiv: L mișcare = L repaus / radical (1 - v^2/c^2).
Dar ușa este aceeași. Mi se pare o absurditate să spui că are o altă dimensiune pentru simplul fapt că trenul gonește în mare viteză. Voi puteți înțelege acest fenomen? Sunt convins că fizica are dreptate, dar cum putem înțelege și noi?

Răspuns Câştigător
| Darkmagic a răspuns:

Curat ciudatenii. big grin
Ai gasit ceva legat de contractia lungimilor si transformarea Lorentz-Einstein?
Ok.
Avem doua sisteme de referinta inertiale, A fix, si A1 mobil, care se deplaseaza de-a lungul axei x, cu viteza v fata de sistemul fix si...bla,bla,bla.
Usa masurata de user Brizbriz care se afla in tren, in sistemul A1, are o lungime proprie L1, in timp ce, usa masurata de tine care te gasesti in sistemul A, are o lungime cinematica, mai mica decat L1.
Contractia e considerata reala si obiectiva, NU o iluzie a observatorilor.
Acum:
Tirrell-Penrose spune ca, contractia, e datorata faptului ca obiectul nu se afla la aceeasi distanta fata de privitori. Ce observi tu nu este un instantaneu al usii, ci o suprapunere a diferitelor sale stari in timp, asa cum tu, cand vei vedea aceste randuri de la distanta de 1 metru, ele sunt si in trecut, in urma cu 3, 30 nanosecunde.

9 răspunsuri:
| Brizbriz a răspuns:

M-ai pierdut aici:
"Nu veți reuși decât dacă alergați (cu etalonul în mână) cu viteza trenului, ceea ce practic e imposibil."
DE CE?!?
ai putea sa fi in tren, NU?

iar ca raspuns, cauta pe google cine a fost astronomul Hubble si ce a descoperit el, in afara de faptul ca el a fost primul care a demonstrat ca universul nu e format dintr-o singura galaxie ci din vreo 100 de miliarde

| sabin89 explică (pentru Brizbriz):

Just. Ai putea fi în tren. În acest caz, ca și în cazul în care ai alerga, cu etalonul în mână, cu viteza cu care merge trenul, atunci etalonul și obiectul de măsurat ar fi în repaus unul față de altul. În cazul ăsta nu mai măsurăm un obiect în mișcare, ci unul în repaus.

| Brizbriz a răspuns (pentru sabin89):

Nu
daca alergi pe langa tren, este ABSOLUT TOT AIA, pentru ca te deplasezi cu aceeasi viteza, deci, trenul e tot in repaus fata de tine

| NietzscheFrumosSiDesteptSunt a răspuns:

Are sens doar daca viteza trenului e aproape de viteza luminii.

| sabin89 explică (pentru NietzscheFrumosSiDesteptSunt):

În cazul vitezelor mari (apropiate de viteza luminii) îți poți explica fenomenul? Ușa e aceeași, de ce să aibă o altă lățime? Bine, vorbim teoretic, că nu există tren care să meargă cu o astfel de viteză.

| Darkmagic a răspuns:

Cred ca ti-am mai raspuns la ceva asemanator, prin Tirrell-Penrose, dar acest efect nu poate sa fie observat la scara unei usi de tren, nici macar a unui tren intreg.
Am gasit:
https://www.tpu.ro/go-to-answer/18566102/

Cum se poate intelege asta?
Greu.
Altfel, ai fi avut 20 de raspunsuri, ca la intrebarile pampalailor care intreaba pe aici foarte "stiintific" daca dorintele lor seamana cu dorintele unei femei...
Cretini congenitali, TPU incepe sa-mi faca sila.

| sabin89 explică (pentru Darkmagic):

Tare! - Cum se poate înțelege? - Greu.
Fizicienii așa spun, că la viteze mari lungimea (lățimea) se modifică. Eu îi cred pe cuvânt, dar să-mi explice în așa fel să înțeleg și eu. Ca să-l parafrazez pe Farfuridi, aș zice: Bine frate, modificare modificare, dar s-o înțelegem și noi. happy

| Darkmagic a răspuns (pentru sabin89):

Pentru a intelege mai usor, vezi ce iti da internetul cu privire la:
- Contractia lungimilor - Contractie Lorentz - Transformare Lorentz - Factorul Lorentz;
- Lungime cinematica / Lungime proprie;
mai ales ca in intrebarea ta ai dat chiar Factorul Lorentz. happy
1 - v^2/c^2

**acum 10 minute | sabin89 explică (pentru Darkmagic):
Tare! - Cum se poate înțelege? - Greu.
Fizicienii așa spun, că la viteze mari lungimea (lățimea) se modifică...

** Nu.
Contractia apare numai in lungul directiei de miscare, dimensiunile transversale nu se modifica.

| sabin89 explică (pentru Darkmagic):

Într-adevăr, numai în lungul direcției de mișcare.

| Darkmagic a răspuns (pentru sabin89):

Curat ciudatenii. big grin
Ai gasit ceva legat de contractia lungimilor si transformarea Lorentz-Einstein?
Ok.
Avem doua sisteme de referinta inertiale, A fix, si A1 mobil, care se deplaseaza de-a lungul axei x, cu viteza v fata de sistemul fix si...bla,bla,bla.
Usa masurata de user Brizbriz care se afla in tren, in sistemul A1, are o lungime proprie L1, in timp ce, usa masurata de tine care te gasesti in sistemul A, are o lungime cinematica, mai mica decat L1.
Contractia e considerata reala si obiectiva, NU o iluzie a observatorilor.
Acum:
Tirrell-Penrose spune ca, contractia, e datorata faptului ca obiectul nu se afla la aceeasi distanta fata de privitori. Ce observi tu nu este un instantaneu al usii, ci o suprapunere a diferitelor sale stari in timp, asa cum tu, cand vei vedea aceste randuri de la distanta de 1 metru, ele sunt si in trecut, in urma cu 3, 30 nanosecunde.