| Thecurious a întrebat:

deseori aud din partea elevilor, cei care critica acid materia de la limba si literatura romana, ca este ilogica.
Multi elevi cred ca aceasta disciplina ii "abureste".
Exista aceasta problema si in Occident?
Ce ar trebui modificat ca sa nu mai existe asemenea probleme?

Răspuns Câştigător
| TristanTzara a răspuns:

Ca cineva care a studiat și într-o altă țară, pot să-ți spun că nici acolo tinerii nu agrează foarte mult literatura. Problema principală e faptul că tinerii no prea pot rezona cu texte mai vechi care nu au legătură cu viața lor. Poate că accentul ar trebui pus mult pe texte mai contemporane.

Dar la noi avem încă o altă problemă, părerea standard asupra textului. Tinerii nu sunt încurajați foarte mult să se gândească asupra textului, să-l anailzez ei înșiși, ci li se prezintă niște păreri ale criticii, iar la BAC trebuie să regurgiteze opinile.

În anumite cazuri, elevii au dreptate. E prea multă laudă nemeritată, adică cum să îl vadă pe Moromete drept "țăran filosof" când văd chiar ei că și-a făcut singur problemele și că argumentele lui nu sunt așa brilinate, sunt un fel de "și ce ai făcut tu?".

26 răspunsuri:
| AmFostOdataEuOBaba a răspuns:

Simt că ar trebui modificat ceva, dar nu știu ce.

sadrian46
| sadrian46 a răspuns:

Exista aceasta problema si in Occident?
În Occident sigur nu, eventual la scolile unde se predă o oră de limba română. Acolo se predau alte limbi, care sunt logice și nu aburesc.

sadrian46
| sadrian46 a răspuns:

Ar trebui să prezinți această problemă în fața Academiei.
Ei ai găsit soluția, cum să utilizăm litera â și î, de exemplu.
Astfel vor găsi soluția cum să scoată aburii din cărțile de limba română și lipsa de logică a limbii de lemn.

| Thecurious explică (pentru sadrian46):

Eu ma refeream la literatura, indiferent de limba.
Majoritatea elevilor nu o pot intelege logic.

sadrian46
| sadrian46 a răspuns (pentru Thecurious):

Ei nu pot înțelege interpretările care se dau literaturii de către manualele și profesorii de limba română. Ei sunt învățați că interpretarea, înțelegerea unei opere literare este egală cu rezumatul care este pe Internet care îl inveți pe de rost pentru test sau examen. Când înveți un text pe de rost nu se mai pune problema de logică, e pe de rost. Inveți pasaje din Iliada pe de rost, știi limba greacă ( învățământ tradițional în vremea fanarioților). Înveți un rezumat pe de rost, ești bun la română. Unde încape logica aici, despre ce vorbim?

| Thecurious explică (pentru sadrian46):

Va dau dreptate. Cred ca este o consecinta a limbajului de lemn introdus in sistemul educational de catre comunisti.
Apropo de limbajul de lemn. Relatia elev-profesor din Occident e mult mai amicala decat cea din Romania.
Srudentii si elevii se adreseaza cadrlr didactice nepoliticos, pe umele mic. Si in societate, copiii obisnuiesc sa ii vorbeaca cu adultii pe care romanii l-ar considera necivilizat.
Ce parere aveti?
In Romania ar trebui sa se procedeze la fel?

| RainmakerX a răspuns:

Nu este deloc ilogica (si spune asta o persoana care a fost din totdeauna pe partea de real).

Cine alege sa dezvolte partea de uman isi asuma invatatul la limba romana chiar daca ii convine sau nu.

Este adevarat ca subiectele din 2007-2012 erau o abureala insa cele din ultimii ani au fost modificate. Sa-mi fie cu pardon dar ce se cere la bac, sa scoti niste informatii dintr-un text dat si sa faci un text argumentativ chiar nu este mare lucru. Daca nu poti face un text argumentativ (adica sa respecti anumiti conectori practic) atunci clar exista o problema.

De asemenea, nu e deloc greu sa inveti 2-3 trasaturi pentru fiecare gen literar. Acum se plang ca le pica o anumita opera. Si atunci de ce iau note de 5-6? Ar trebui sa ia lejer 7 tinand cont ca acel subiect 3 valoreaza 3 puncte.

Naiba, as putea spune chiar 8. Orice curent/gen ti-ar pica, chiar si caracterizare... in mod normal ar trebui sa poti scrie ceva cat de putin.

Nu am invatat la limba romana si am luat 9.7. Toti prostii tocesc materia, iar profesorii si mai prosti ii indeamna sa faca asta in continuare.

Limba Romana este o materie care alaturi de multe altele te invata sa respecti o anumita structura si sa fii in acelasi timp creativ.
In mod normal si daca te uiti la videoclipuri ce prezinta comentariile si respecti punctele care se cer ar trebui sa nu ai mari probleme.

In fine, poate am fost eu prea destept... e si asta o posibilitate insa eu mizez pe invatatul optim.

| SG1995 a răspuns:

Limba română mi se pare o materie relativ ușoară, poate și pentru că mi-a plăcut și în liceul era cel puțin al 2 lea pe clasă cu cele mai mare medii la această materie, în schimb cu matematica e altă problemă, matematica e fix problema pentru care am renunțat să mai dau bacalaureatul de aici și tot viitorul meu mi s-a dus pe plă.

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

In primul rand, ar trebui facuta mai multa gramatica, inclusiv in clasele mari, ca unii ajung in facultate, si nu stiu care e treaba cu cratima, i-urile de plural, i-urile de articol hotarat, voiam si vream, etc.
Partea ilogica/inutila/pielea materiei este literatura. Obliga elevii sa citeasca niste opere de acum 100 de ani, si sa le argumenteze, dar nu oricum, ci dupa parerile obsedate ale unor critici morti de mult.
Un fel de "zi-mi ce parere ai despre X, dar sa fie 80% parerea mea, ca ma pis pe parerea ta".
Mie mi s-a rupt in 14 de literatura, nu am citit nici in gimnaziu, nici in liceu. La BAC faci 70 de puncte fara literatura, daca esti un vorbitor corect de romana.

| gogu220 a răspuns:

Ar trebui modificat ministrul învăţământului, şi pus unu permanent pe bază de competenţă, nu schimbat la fiecare cădere de guvern pe principii politice, cum ar trebui şi cel de la sănătate.

| Thecurious explică (pentru TristanTzara):

Ai studiat in strinatate.
Cum ti s-a parat experienta?
Care sunt diferentele dintre : profesorii romani si cei straini, studenti, materia predata, program etc?

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Nu, pentru ca în occident nu se face limba romana rolling on the floor

| Thecurious explică (pentru anonim_4396):

Ma refeream la literatura in limba lor.

| MademoiselleCosmina a răspuns:

Ea nu este grea, felul cum e predata si lectiile complicate induc in eroare elevii.

| Thecurious explică (pentru SG1995):

Nu s-a dus. Niciodata nu e prea tarziu.
Poate ca nu puteti sa va indepliniti idealul din tinerete, insa va puteti oferi ceva mai bun decat ceea ce aveti acum.

| TristanTzara a răspuns (pentru Thecurious):

Am fost doar în Spania elev, nu cunosc cum e în alte țări, și asta în urmă cu vreo 10 ani. Mai mult ca sigur că s-au mai schimbat lucrurile.

Profesorii sunt mai relaxați și mai îngăduitori și se vede la majoritatea că ei chiar sunt pasionați de subiectul lor. Aici pe unii profesori îi vedeam dea dreptul nemulțumiți de faptul că predau-- deși cred că e mai mult vina salariului mic. Iar la profesori le zicea pe nume, nu ne adresam cu "domn profesor", "doamna profesoară".

Elevii sunt cam la fel, și acolo ai elevi care trec cu 5, și elevi care preferă să facă pe bufonul în loc să învețe. Dar acolo nu prea vedeai elevi de 10 pe linie la toate, pentru că pentru zece chiar trebuia să muncești --nu se practica asta cu 10 pe lecția tocită.

Ce să zic, acolo toate materile erau importante, chiar și muzica și desenul; de fapt dirigintele meu (el tutor) era profesor de muzică. Dar materia era mai ușoară; eu fusesem trecut cu o clasă în față.

De asemenea, un aspect important e că nu prea era competitivitate, notele erau secrete pentru colegii tăi. Și acolo, nu își doreau toți să ajungă la liceu (bachierato), mulți se mulțumeau cu școli profesionale, pentru că nu e o rușine să înveți o meserie și să o practici.

| Thecurious explică (pentru TristanTzara):

Experientele tale mi-au confirmat tot ceea ce citisem despre invatamentul din afara.

| minrest a răspuns (pentru sadrian46):

Academia tocmai se ocupa cu rezolvarea problemei, dar in sens invers, adica cauta sa introduca mai multe explicatii neinteligibile si rupte de realitate, redactate in limba de lemn, in manuale.

| Thecurious explică (pentru minrest):

Academicienii se bucura de pre mult timp liber. Traiesc foarte bine din renta oferita de Stat.

| minrest a răspuns (pentru Thecurious):

Academicienii e normal sa aiba timp liber, caci sunt la pensie, nu e asta problema; din pacate sunt in majoritate oameni de stiinta retrograzi, care cauta intentionat sa pastreze cultura noastra cat mai departe de modernitate.

| Thecurious explică (pentru minrest):

O! Am aflat ceva nou.
Multumec frumos.
Cred ca viitorii academicieni vor fi mult mai deschisi catre modernitate, mai progresisti.

| Thecurious explică (pentru minrest):

De ce au adoptat politica aceasta, de protejare a valorilor nationale?
Academicienii occidentali sunt open mind?

| minrest a răspuns (pentru Thecurious):

Se poate, viitorii academicieni vor fi insa alesi de cei actuali, caci accesul in Academie se face prin cooptare.

| minrest a răspuns (pentru Thecurious):

Asa se magulesc ei, ca protejeaza valorile nationale; ei de fapt promoveaza oameni mediocri, caci cei valorosi au alte idei, si metode invechite, caci cele moderne duc la alte concluzii decat cele dorite de ei.

| GabiDumitrescu a răspuns:

Eu am si acum aceeasi parere pe care am avut-o in timpul scolii: peste jumatate din gramatica care se studiaza e inutila, iar textele studiate sunt in proportie de mai bine de trei sferturi niste nulitati. P.S. Din fericire, la BAC am avut Bacovia si ceva cu basmele si Ion Creanga, ca daca imi pica Riga Crypto sau alta ineptie, in loc de comentariu bagam 4-5 pagini de critica in care le demonstram baietilor ce mizerie de text e respectiva chestie. Ce ar trebui modificat? Sa se axeze exclusiv pe critica si analiza literara la prima vedere, nu pe invatat papagaliceste prostii pe care oricum le uiti imediat si nu te invata absolut nimic.

| Arrakis a răspuns:

Literatura din programa de BAC nu e cea mai captivanta.
Dar mai ales nici n-ar trebui sa faca parte din probele de BAC la liceele cu profil Tehnologic sau Real. Sa ramana doar la profil Uman. Nu are sens sa inveti ceva ce nu vei mai folosi mai departe. Nu zic sa se scoata proba de limba romana de la Bac pentru unii, dar sa se scoata actuala structura. E importanta analiza critica a unui text, insa nu fortand elevii sa vina cu 15-20 de opere in cap. Pentru aia de la Uman e mai simplu, ei stiu bine textele, stiu bine teoria literara, e usor sa reproduca comentarii pe loc (teoretic asa ar trebui), dar restul lumii le toceste din carti, ceea ce e un lucru toxic. Dupa o saptamana au uitat cea mai mare parte. Eu acum dupa 10 ani de la Bac nu mai stiu absolut nimic din ce am scris atunci la subiectul in care aveai de comentat nu stiu ce opera. De ce? Pentru ca am invatat prin toceala, retinere, nu prin intelegere? Neah... FALS! Pur si simplu nu mai ai tangenta cu asa ceva apoi. E normal sa uiti ce nu prea folosesti. Insa notiuni din matematica, fizica, informatica...am retinut destule si unele le mai folosesc ocazional. Dar cu romana nu am facut nimic. Ce sa faci cu ea cand vrei o cariera in IT? Nimic. Ti-a facut bine atunci cand ai invatat-o, dar dupa aia n-ai mai facut nimic si ai senzatia de gust amar dupa atata efort, ti se pare timp irosit pe ceva care nu era esential.