| JohnyMaus a întrebat:

Care sunt actele necesare pentru bursa socială, daca venitul este mai mic de 50%?
Am înțeles că este de nevoie de la locul de munca venitul pe ultimele 12.
Cu ce se dovedește numărul membrilor de familie?

Răspuns Câştigător
Ioandelasal
| Ioandelasal a răspuns:

Conform Metodologiei-cadru de acordare a burselor, aprobata prin Ordinul ME nr. 6.238/2023, citez:
"ART. 9
  (1) Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situaţii medicale speciale, în vederea susţinerii participării la activităţile didactice şi a prevenirii abandonului şcolar.
  (2) Bursa socială se acordă la cerere, în funcţie de situaţia materială/socială/medicală a elevului, a familiei sau a susţinătorilor legali.
  (3) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidenţialităţii asupra identităţii, datelor cu caracter personal şi informaţiilor referitoare la situaţia de dificultate în care se află.
  ART. 10
  (1) Bursa socială se acordă elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, înscrişi la cursurile cu frecvenţă, inclusiv celor şcolarizaţi la domiciliu sau care urmează cursurile în şcoala de spital, care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
  a) elevi proveniţi din familii care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
  b) elevi minori, respectiv elevi în risc de excluziune socială, neangajaţi pe piaţa muncii şi înscrişi în formele de învăţământ cu frecvenţă redusă sau în programele educaţionale de tip „A doua şansă", a căror familie realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
  c) elevi cu unul sau ambii părinţi decedaţi şi elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgenţă, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;
  d) elevi care provin din familii monoparentale, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;
  e) elevi care au deficienţe/afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecţiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului, încadrate conform criteriilor din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare, şi structurate tipologic conform aceluiaşi ordin, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;
  f) elevi proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune al familiei elevului.
  (2) Pentru obţinerea bursei sociale, elevii majori sau părinţii/tutorii legal instituiţi/reprezentanţii legali ai elevilor minori depun la Comisia de management al burselor din unitatea de învăţământ o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei sociale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar.
  (3) Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar, de părinţi/reprezentanţii legali/elevii majori pentru acordarea burselor sociale prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) sunt:
  a) cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
  b) declaraţie pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obţinute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit, şi acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
  c) documente doveditoare ale componenţei familiei, aşa cum este definită la art. 5: certificatele de naştere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte de stare civilă, sentinţă judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinţi, certificat de deces, decizia instanţei de menţinere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinţilor dispăruţi, după caz.
  (4) Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar, de părinţi/reprezentanţii legali/elevii majori pentru acordarea burselor sociale prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) sunt aceleaşi ca cele prevăzute la alin. (3), cu excepţia declaraţiei pe propria răspundere privind veniturile nete.
  (5) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului de încadrare în grad de handicap sau a certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidenţă de către medicul de la cabinetul şcolar/medicul de familie - acolo unde nu există medic şcolar.
  (6) Acordarea burselor sociale pentru elevii proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune se face în urma comunicării la inspectoratele şcolare, de către agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a listei elevilor care frecventează învăţământul cu frecvenţă, proveniţi din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.
  (7) Lista elevilor care beneficiază de burse sociale poate fi revizuită lunar, la cererea beneficiarilor, după cum urmează: se adaugă listei beneficiarilor de burse sociale acei elevi care fac dovada încadrării în condiţiile prevăzute.
  ART. 11
  (1) La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile nete cu caracter permanent realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit. Prin venituri nete se înţelege totalitatea sumelor primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei, reprezentând valoarea obţinută după aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
  (2) Conform art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, verificarea veniturilor declarate de părinţii/tutorii legal instituiţi/reprezentanţii legali ai elevilor minori se face de către secretarul unităţii de învăţământ, cu ajutorul platformei PatrimVen sau prin solicitarea organului central fiscal în a cărui rază teritorială se află situat beneficiarul a unui document care să ateste situaţia veniturilor declarate de către părinte/reprezentantul legal/elevul major.
  (3) În situaţia în care personalul unităţii de învăţământ are suspiciuni privind îndeplinirea condiţiilor de acordare a bursei sociale, directorul sesizează situaţia autorităţilor publice locale, în vederea efectuării unei anchete sociale.
  (4) Personalul unităţilor de învăţământ nu efectuează anchete sociale în vederea acordării burselor sociale.
  (5) După caz, bursa socială poate fi acordată sau retrasă, ca urmare a unei solicitări în acest sens din partea serviciilor publice de asistenţă socială şi pe baza unui raport de anchetă socială."

| JohnyMaus explică (pentru Ioandelasal):

Componența familiei, mama, tata, și copiii acestora? Sau în cazul in care la adresa respectiva locuiesc mai mulți membri sunt necesare actele de identitate ale fiecăruia?
Sentința judecătorească de unde se obține?

| Ioandelasal a răspuns (pentru JohnyMaus):

Conform art.5 din Metodologia-cadru, citez:
"ART. 5
  (1) Prin „familie" se înţelege soţul şi soţia cu copiii lor necăsătoriţi, aflaţi în întreţinere, cu vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învăţământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, cu domiciliul ori reşedinţa comună înscrisă în actele de identitate şi care locuiesc împreună.
  (2) Se asimilează termenului „familie" bărbatul şi femeia necăsătoriţi, cu copiii lor necăsătoriţi şi/sau ai fiecăruia dintre ei, având vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani dacă urmează o formă de învăţământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, care locuiesc împreună, dacă această situaţie se confirmă la verificarea în teren.
  (3) Sintagma „familie monoparentală" desemnează familia formată din persoana singură şi copilul/copiii aflat/aflaţi în întreţinere, în vârstă de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învăţământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, şi care locuiesc şi gospodăresc împreună."
Da, sunt necesare actele de identitate ale fiecarui membru de familie sau certificatele de nastere pentru cei sub 14 ani.
Hotarare judecatoreasca de stabilire a domiciliului elevului la unul dintre parinti este necesara doar in cazul parintilor divortati si a celor necasatoriti care nu locuiesc impreuna si aceasta trebuie s-o aiba parintele la care s-a stabilit domiciliul.

| JohnyMaus explică (pentru Ioandelasal):

Unde gasesc model pentru cererea că realizează un venit minim pe economie?

| Ioandelasal a răspuns (pentru JohnyMaus):

Nu este nevoie de nici un model
Daca este angajat solicita de la angajator o adeverinta cu salariul net, o poate face si verbal sau scrie o cerere de mana.
Daca nu este salariat solicita o asemenea adeverinta de la ANAF.
Nu daca exista un asemenea model de cerere, daca exista il poate obtine de la angajator sau ANAF, dupa caz.

| JohnyMaus explică (pentru Ioandelasal):

Am făcut rost de cerere, dar am primit doar pe ultimele 6 luni, este de folos?

| Ioandelasal a răspuns (pentru JohnyMaus):

Metodologia spune ca sunt necesare veniturile pe ultimele 12 luni anterioare depunerii cererii (art.10, alin.(1), lit.b).

| JohnyMaus explică (pentru Ioandelasal):

Ia spus la munca că nu ii poate oferi pe mai mult de 6 luni, cum procedam?

| Ioandelasal a răspuns (pentru JohnyMaus):

De regula nu este adevarat ce i-au spus, adeverinta respectiva poate fi data pe intreaga activitate desfasurata la un angajator.
Exceptie ar fi cazul ca lucreaza la acel angajator doar de 6 luni si atunci poate lua adeverinta pe 6 luni de acolo si pe 6 luni de la angajatorul anterior.
In cerere sa treaca 12 luni, sa motiveze ca are nevoie de adeverinta pentru bursa sociala a ta si sa indice prevederea pe care ti-am citat-o si precis va primi adeverinta.

| JohnyMaus explică (pentru Ioandelasal):

S-au precizat pentru ce este nevoie, dar "nu se poate da pe mai mult de 6 luni, suntem în luna a 9 a"

| JohnyMaus explică (pentru Ioandelasal):

Lucrează acolo de ani buni

| Ioandelasal a răspuns (pentru JohnyMaus):

Mint de ingheata apele.
Adeverinta trebuie sa fie pe 12 luni, respectiv incepand cu cu 1 septembrie 2022 si pana in 31 august 2023.
Chiar ma mir de unde au scos ca se poate da adeverinta numai pe 6 luni daca tatal lucreaza la acel angajator de cativa ani.

11 răspunsuri: