| AvalohAlyn a întrebat:

De ce se da de pomana la morti mancare si de ce se fac slujbe,pomeni, parastase in care se ofera mancare cand spiritelesau sufletele sunt energie pura si nu au nevoie de bucate. Spiritele nu mananca.E logic asta.

54 răspunsuri:
| costis a răspuns:

Asa cred ca este, nu mai au nevoie de hrana asta, pamanteasca.
Insa multi saraci au, iar parastasul e si o milostenie in numele celui adormit.

| doctorandus a răspuns:

Nimeni nu stie ce urmeaza dupa moarte. Dat fiind acest fapt, din punct de vedere logic e posibil ca dupa moarte sa devenim domnisoare blonde care fac baie permanent intr-un ocean de sperma. Trebuie sa cred in asa ceva? Nu. D-aia nu cred nici in chestia cu pomana.

| Elvina a răspuns:

Pentru ca totul e o afacere. Cum sa mai traiasca preotii si restaurantele?

| Gregory a răspuns:

Salut! După părăsirea trupului, sufletul omului străbate văzduhul către Tronul lui Dumnezeu, trecând prin înfricoşatele vămi.
În acest timp, rudeniile caută să uşureze răposatului trecerea prin vămi şi să plece îndurarea lui Dumnezeu către el, făcându-i parastase, urmate de pomeni. Acestea mărturisesc dragostea noastră pentru cel răposat şi necontenita legătură cu sufletul acestuia. Făcându-le ne mărturisim în felul acesta şi credinţa noastră în nemurirea sufletelor şi în învierea morţilor.
Conform forumului CreștinOrtodox explicația ar fi următoarea:
Potrivit învăţăturii şi credinţei creştine, viaţa omului nu se sfârşeşte o dată cu moartea trupului, iar sufletul îşi continuă existenţa şi dincolo de hotarele vieţii pământeşti. Din acest motiv, nu dăm uitării pe cei adormiţi nici după înmormântarea lor, ci îi pomenim pururi, ne rugăm şi mijlocim pentru odihna şi pentru iertarea păcatelor lor.

Cât timp suntem în viaţă putem să facem toate pentru sufletele noastre: să priveghem, să postim, să ne rugăm continuu etc. Imediat ce murim, însă, nu mai putem face nimic pentru acestea. Însă dacă cineva vorbeşte lui Dumnezeu despre cei răposaţi, îl va auzi Dumnezeu, îi va asculta rugăciunea. Cu alte cuvinte în faţa lui Dumnezeu este utilă şi folositoare „mijlocirea". Când cei dragi nouă pleacă din lumea aceasta, lasă în urma lor o rugăminte, care sună mai degrabă a poruncă: „…vă rog pe toţi şi cu stăruinţă cer vouă să vă rugaţi neîncetat lui Hristos-Dumnezeu pentru mine, ca să nu fiu rânduit, după păcatele mele, la locul de pedeapsă, ci să mă aşeze unde este lumina vieţii" (Slava de la Slujba înmormântării). Aşadar, cei adormiţi doresc să ne pese totdeauna de ei. Întotdeauna să facem ceva pentru sufletele lor.

Ce putem face pentru ei? Rugăciune şi milostenie!

Slujba care se face pentru cei răposaţi se numeşte parastas (din greceste parastasis = a sta în rând cu cineva, a sta alături de cineva, a mijloci pentru cineva) şi înseamnă rugăciune de mijlocire la Dumnezeu pentru sufletele celor care nu mai sunt printre noi.

Creştinii nu-şi uită morţii după îngroparea lor, ci se preocupă de rugăciuni pentru ei şi de pomenirea numelui lor. Soroacele de pomenire individuală a morţilor în Biserica Ortodoxă sunt următoarele:

√ La 3 zile după moarte (care coincide, de regulă, cu ziua înmormântării), în cinstea Sfintei Treimi şi a Învierii din morţi a Mântuitorului a treia zi;

√ La 9 zile după moarte, "ca răposatul să se învrednicească de părtăşia cu cele 9 cete îngereşti şi în amintirea ceasului al nouălea, când Domnul, înainte de a muri pe cruce, a făgăduit tâlharului raiul pe care ne rugăm să-l moştenească şi morţii noştri";

√ La 40 de zile (sau şase săptămâni), în amintirea Înălţării la cer a Domnului, care a avut loc la 40 de zile după Înviere, "pentru ca tot aşa să se înalţe şi sufletul răposatului la cer";

√ La trei, şase şi nouă luni, în cinstea Sfintei Treimi;

√ La un an, după exemplul creştinilor din vechime care în fiecare an prăznuiau ziua morţii martirilor şi a sfinţilor, ca zi de naştere a lor pentru viaţa de dincolo.

√ În fiecare an, până la 7 ani de la moarte, ultima pomenire anuală amintind de cele 7 zile ale creaţiei.

De reţinut!

Spre a nu greşi în privinţa pregătirilor pentru aceste pomeniri, cel mai indicat este să se ia legătura în prealabil cu preotul. Acest lucru este necesar întrucât trebuie stabilite, de comun acord, data şi ora săvârşirii pomenirii.

De obicei, soroacele nu se fac în orice zi a săptămânii, ci mai ales marţea, joia şi sâmbăta.

La aceste zile de pomenire individuală a celor răposaţi, Biserica a stabilit zilele de pomenire generală a morţilor, şi anume: sâmbăta dinaintea duminicii lăsatului de sec de carne sau a Înfricoşatei judecăţi, numită şi Moşii de iarnă, sâmbăta dinaintea Pogorârii Duhului Sfânt sau Moşii de vară, la care tradiţia a adaugat şi Moşii de toamnă (între 26 octombrie şi 8 noiembrie), sâmbetele Postului Mare, Paştele blajinilor (luni după Duminica Tomei) şi Joia Înălţării, în special pentru eroi, ca şi ziua hramului bisericii.

Toate aceste zile de pomenire, individuală sau colectivă, sunt momente de vie şi profundă comuniune cu cei răposaţi. Ele trebuie respectate şi cultivate, căci prin aceasta întreţinem vii cultul morţilor şi pomenirea lor.

În acelaşi timp, pomenirea morţilor este un moment de reflecţie şi pentru fiecare dintre noi. Fără îndoială, moartea este cel mai sigur şi totodată cutremurător eveniment din viaţa noastră. Fireşte, ar trebui să o avem în vedere şi să ne facem probleme. Nimeni nu a semnat un contract cu viaţa pământească pentru prelungirea acesteia. Prin gândul la moarte, gravat adânc în sufletul nostru, vom fi mai îndreptaţi şi mai realişti. Putem deveni alţi oameni. Mai buni!

Ce materii pregătim pentru parastas?

Întotdeauna slujba de pomenire a morţilor este precedată de Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie care se săvârşeşte în sfânta biserică. Pentru slujba parastasului orice creştin aduce o colivă, colac sau prescură, vin, lumânări, tămâie şi cărbuni.

Coliva, făcută din grâu fiert, îndulcită cu miere sau cu zahăr, închipuie însuşi trupul celui/celor răposaţi, dar are şi o semnificaţie duhovnicească deosebită, fiind un simbol al învierii trupului, pentru că după cum bobul de grâu, ca să încolţească şi să aducă roadă, trebuie să fie îngropat mai întâi în pământ şi să putrezească, tot aşa trupul omenesc mai întâi se îngroapă şi putrezeşte, pentru ca să învieze întru nestricăciune. Dulciurile care intră în compoziţia colivei reprezintă dulceaţa vieţii celei veşnice pe care ne dorim şi pentru care ne rugăm să o dobândească cei adormiţi. Pe colivă se aşază Sfânta Cruce şi se ornează în chip frumos (de obicei cu bombonele colorate, care închipuie frumuseţea faptelor bune pe care răposatul/răposata le-a lasat ca mărturie în lumea aceasta).

Colacul sau prescurile sunt de obicei frumos împletite şi poartă pe ele simboluri liturgice (sfânta cruce). Pe acestea (colivă, colaci) se aşază o lumânare aprinsă. Lumânarea este semnul şi chipul trecerii noastre prin viaţă. Aşa cum arde şi se consumă lumânarea, aşa arde şi se consumă viaţa noastră. Lumânarea este şi un frumos simbol al omului bun: lumânarea, pentru a oferi lumină trebuie ca, încet-încet, să se consume. La fel şi creştinii (cărora Iisus le-a spus "Voi sunteţi lumina lumii!"), pentru a fi lumină pentru cei din jur, pentru a fi coerenţi şi a-şi trăi corect credinţa, trebuie să se jertfească, să ofere ceva din ei, să se consume în fiecare zi câte puţin.

Lumânarea se mai aseamănă nouă oamenilor şi prin fragilitatea sa: se rupe atât de uşor, se sfărâmă, şi totuşi oferă ceea ce nu poate oferi nici piatra, nici apa, nici pământul: flacără, pentru a fi lumină şi căldură lumii.

Vinul, care se toarnă cruciş pe colivă (trupul celui răposat), semnifică aromatele cu care a fost uns trupul Domnului.

De asemenea, se obişnuieşte să se ofere un prosop (de la gr. prósopon = persoană). El se oferă pentru a ne aduce aminte de persoana în numele căreia s-a dat pentru a o pomeni.

Am amintit că, pe lângă rugăciune, este necesară milostenia.

Prin milostenie se mângâie sufletele celor adormiţi. „Mila curăţă toate păcatele!" (Tobit 12, 9). Cu siguranţă trebuie să miluim pe cel care are nevoie de milostenie: pe înfometat, pe cel gol, pe cel însetat. Când un semen de-al nostru este miluit, se alină şi se bucură. Şi dacă se roagă pentru cei răposaţi, rugăciunea lui are o mare putere (de aceea se şi spune când primim ceva de pomană: Dumnezeu să-l ierte! sau Bogdaproste!).

Cine dă de mâncare celui flămând, de băut celui însetat, de îmbrăcat celui gol, acoperiş celui străin, slujeşte Domnului, întrucât Domnul se identifică cu toţi cei aflaţi în categoriile menţionate mai sus. Cine merge la cel bolnav şi la cel din închisoare, la Domnul merge. Şi în Sfânta Scriptură stă scris: „Cel ce are milă de sărman împrumută Domnului şi El îi va răsplăti fapta lui cea bună" (Pilde 19, 17).

| pet555 a răspuns (pentru Gregory):

"sufletul trece prin infricosatele vami" De unde scoateti basmele astea? Faceti din crestinism o religie ce pare bazata pe povesti. Auzi: "rugati-va pentru mine sa nu merg la locul de pedeapsa". Adica sa traim oricum si apoi fricosii sa scape de consecintele pacatului? Dumnezeu e drept, sa stiti.

| Gregory a răspuns (pentru pet555):

Nu sunt basme. Dacă nu crezi acum o să vezi la momentul potrivit, când vei trece și tu la cele veșnice, ca orice muritor.

| pet555 a răspuns (pentru Gregory):

"Daca nu crezi acum, vei vedea la momentul potrivit, cand vei trece si tu la cele vesnice, ca orice muritor"
Bine prietene, asa pot si eu zice ca voi intalni zeul marilor. Ca tot nu sunt dovezi clare ca asa e.

| milan9 a răspuns (pentru Gregory):

"sufletul trece prin infricosatele vami" - Descoperirile pe care le-au avut diferiti sfinti si parinti cu viata sfanta au condus la discutia referitoare la acele vami spirituale in care este evaluata starea sufletului, compatibilitatea sau incompatibilitatea cu "Imparatia cerurilor".
Curios este faptul ca neoprotestantii sunt de acord cu imaginile si realitatile bucuriilor sau suferintelor spirituale in care se afla "dincolo" sufletele oamenilor, imagini pe care le-au gasit la Sfintii Parinti, la sfintii si calugarii Bisericii (mentionari vechi de sute si sute de ani) si pe care incearca sa si le improprieze prin nu stiu ce pretinse vedenii avute de nu stiu care persoane de-ale lor. Realitatile de "dincolo" sunt adevarare, insa pretinsele lor vedeniile (preluate din Biserica) sunt doar falsuri.

Rugaciunile pentru sufletele celor "adormiti" in Domnul nu indeamna pe nimeni la ignorarea datoriilor sau la delasare. Se inseala cel care gandeste astfel.

| pet555 a răspuns (pentru milan9):

Sfintii Parinti pot spune orice, dar daca nu au baza biblica noi nu credem. Noi nu am preluat de la Sfintii Parinti. Ce stim, stim din Biblie. Apoi, cum zice Biblia, chiar un inger din cer de ar veni si ne-ar propovadui o alta Evanghelie, nu am crede. Dumnezeu ne-a spus prin Biblie ce a avut de spus si ce trebuie sa stim.

| ElenaRomann a răspuns (pentru milan9):

Sfintii Parinti nu sunt oare chiar cei ce au fost contemporsni ca apostolii, cei ce au fost episcopi directi lasati de apistli si chiar cei ce au verificat au adunat, format si pastrat Biblia?

| pet555 a răspuns (pentru ElenaRomann):

In Biblie e tot ce e important pentru mantuire. Si primii crestini aveau Vechiul Testament si scrisorile apostolilor. Cand zice Biblia ca au fosr si altele ce nu sunt scrise in cartea aceasta, probabil sunt in alr loc din Biblie. Daca nu sunt in Biblie, ajunge ce e in Biblie. Apostolii, care au scris scrisori, daca e cum ziceti voi, ei ar fi stiut din Sfanta Traditie chestia asta, si totusi nu au pomenit de ea acolo... Sa nu "calcam Cuvantul Lui Dumnezeu si sa tinem datina(traditia) noastra", cum zice Biblia. Treaba lor cum s-au descurcat si ca aveau doar invataturi prin viu grai. Ei, zice Biblia, "cercetau in fiecare zi Scripturile sa vada daca ce li se spunea era asa". Prin viu grai se pot schimba invataturi, Cuvantul scris este acelasi. Sfintii Parinti probabil au trait mai tarziu, cand era Biblia in aceeasi carte, cum e azi.

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Nici o problema happy avem suficiente carti ale episcopilor ce nu au trait "dupa" realizarea bibliei ci contemporani cu procesul acesta.

Biblia, Scriptura este născută în INTERIORUL Bisericii, în interiorul Tradiţiei sau PREDANIEI neschimbate a BISERICII).

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Părinţii sau episcopii din primele secole ale creştinismului tocmai ei sunt cei care au transmis pe cale orală cuvintele apostolilor, le-au explicat, şi într-un final au format colecţia de scrisori rămase de la apostoli, pe care noi azi o numim Sfânta Scriptură!

In afara de asta, tot din acele timpuri simultane cu realizarea cu Bibliei (si de catre ACEIASI AUTORI) ni s-au pastrat biblioteci întregi de cărţi ale Sfinţilor Părinţi, CE PREZINTA SENSUL PUR, NEALTERAT AL ACESTEIA (*simultan cu realizarea Bibliei) ale primilor episcopi ai Bisericii, ce formează azi Sf.PREDANIE sau Sf. Tradiţie (foarte strictă, neschimbată pentru nici măcar un cuvânt de aproape 2000 de ani).

| pet555 a răspuns (pentru milan9):

Biblia e completa! Nu ar fi completa in sensul ca nu sunt in ea chiar toate predicile apostolilor. Dar in Biblie este toata credinta, tot ce e important pentru mantuire.

| Fatamuntilor a răspuns:

E doar o obicei. Traditional ar doar colacul si coliva
Mancarea (parastasele) sunt de obicei pentru rudele decedatului venite de mai departe.

| milan9 a răspuns:

Sunt fapte bune ce functioeaza ca o rugaciune pentru ceilalti.
"Rugati-va unii pentru altii"...
In afara de asta este o forma de caritate crestina bine primita.

| HDeNiSaR a răspuns (pentru milan9):

Bine primita? de cine? de preoti?

| anonim_4396 a răspuns (pentru HDeNiSaR):

La pomeni daca nu stiai vin si saracii din zona sa manance.

| milan9 a răspuns:

Daca aducem aceste acte de milostenie, ca pe niste ofrande, ca pe jertfe, ca pe niste rugaciuni, asta nu inseamna ca am "face ceva in contul cuiva".

In Vechiul Testament preotii aduceau jertfe in numele poporului si nu era nici un sectant atunci care sa faca scandal in mijlocul pietei.

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

In Noul Testament avem rugaciunile unora pentru altii, si tot nu s-a gasit atunci vreun picior de neoprotestant care sa comenteze impotriva Mantuitorului si a apostolilor asa cum se gasesc acum.

| pet555 a răspuns (pentru milan9):

Da, preotii aduceau atunci jertfe. Fiindca asa spusese Domnul in Vechiul Legamant. In schimb, El nici nu a pus problema unei absurditatu pe care o credeti voi. Fiindca stiu ca imi vei scrie poate versetele cu "sfintii mijlocesc ", cand eu ti-am spus de mii de ori ce-i cu ele si care e de fapt Adevarul biblic, nu te mai obosi.

| danut a răspuns (pentru milan9):

Mai milan9 tu stii ca Dumnezeu este SECTANT? Daca nu stiai, afla si nici de pomeni nu are nevoie, iar pomana nu este un act de milostenie. Jerfele din Vechiul Testament nu erau pomeni, dar tu stii bine asta insa inseli oamenii pentru marirea numarului (cum ii spune?) mireni parca.

| milan9 a răspuns:

Dumnezeu primeste aceste fapte bune "directionate" ca pe niste fapte bune.
Când ne adresăm sfinţilor nu facem altceva decât să-i luăm rugători alături de noi către Dumnezeu, DUPĂ CUVÂNTUL SCRIPTURII:

- „În numele lui Hristos, aşadar, ne înfăţişăm ca MIJLOCITORI, ca şi cum Însuşi Dumnezeu v-ar îndemna prin noi. Vă rugăm, în numele lui Hristos, împăcaţi-vă cu Dumnezeu!" (II Corinteni, 5, 20)

- „Şi a venit un alt înger şi a stat la altar, având cădelniţă de aur, şi i s-a dat lui tămâie multă, ca s-o aducă împreună cu RUGĂCIUNILE TUTUROR SFINŢILOR, pe altarul de aur dinaintea tronului. Şi fumul tămâiei s-a suit, din mâna îngerului, înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinţilor." (Apocalipsa 8, 3-4)

- "Şi când a luat cartea, cele patru fiinţe şi cei douăzeci şi patru de bătrâni au căzut înaintea Mielului, având fiecare alăută şi cupe de aur pline cu tămâie care sunt RUGĂCIUNILE SFINŢILOR." Apocalipsa 5, 8...

- Iacov cap.5, 16: "şi VĂ RUGAŢI UNUL PENTRU ALTUL, ca să vă vindecaţi, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului." (Trebuie menţionat că drepţii din cer nu sunt oameni morţi! Ei "trăiesc" în imediata apropierea a lui Dumnezeu şi se pot ruga Lui, asemeni îndemnului apostolului Iacov!)

| pet555 a răspuns (pentru milan9):

Ha. Ce bine am stiut! Vezi, am zis dinainte ce vei scrie!

| milan9 a răspuns:

In Noul Testament botezul se acorda si copiilor. Exista o lista lunga de versete care vorbesc de botezul "UNOR CASE INTREGI".

Marcu 16, 16 "Cine va crede şi se va boteaza se va mântui. Iar cine nu, va fi osândit".
La început, în procesul "răspândirii Evangheliei", când lumea nu era creştină, era normal ca iniţierea în creştinism să vizeze ÎN PRIMUL RÂND convingerea oamenilor maturi (dar nu doar pe ei!), botezarea lor MAI ÎNTÂI! 

Cu ei a început totul, era normal. Când apostolii vizitau o comunitate pâgână, nu începeau pur şi simplu să le boteze pruncii şi apoi să le dea bună ziua. La început au fost vizaţi părinţii, şi mai apoi copiii –nu există nici o interdicţie în acest sens! 

În Marcu 16, 16, apostolul nu se referă la modul obişnuit în care familiile să-şi boteze sau să nu-şi boteze copiii. Prioritatea era LA ÎNCEPUT, răspândirea creştinismului. Şi această răspândire ÎNCEPEA bineînţeles cu cineva, cu cei maturi. Cei maturi erau „vectorul" răspândirii creştinismului, nu copiii. De la cei maturi, creştinismul era împărtăşit imediat şi restului falmilie, copiilor. Invers, pornind de la copii, nu se putea! 

În mod LOGIC, Doar în acest CONTEXT trebuie înţeles citatul Marcu 16, 16. Astfel, se înţelege de ce nu există nici o interdicţie în privinţa copiilor! 

La acest fel de botez misionar se referă evanghelistul. La botezul care urma SĂ ASIGURE RĂSPÂNDIREA CREŞTINISMULUI (era atunci o situaţie cu totul şi cu totul excepţională)! La început când nu exista nici o comunitate creştină, apostolii nu îndrăzneau să se gândească la vremuri în care familiile să fie deja creştine. Marcu 16, 16 nu se referă la modul în care, în mod normal se botează creştinii! El se referă NUMAI la RĂSPÂNDIREA creştinismului, la problematica acceptării (pentru a se putea lucra mantuirea) sau neacceptării lui ("se va osândi" - indepartarea de Dumnezeu si de cunoasterea Lui.).

| pet555 a răspuns (pentru milan9):

Faptul ca va bazati credinta pe o banuiala ca in acele case erau bebelusi, si ca luati ad-literam ca au fost botezati, daca ar fi fost, nu schimba nimic.

| Holiday a răspuns:

Inca un motiv de a merge sa cotizezi pe la biserica, o noua oportunitate a preotilor de a baga mana in buzunarul fraierilor.
De parca trebuie sa-ti descante un nemernic de popa mancarea sau bautura ca sa poti comemora pe cineva...

| besleaganicolaecosmin a răspuns:

Se competeaza faptele de milostenie pentru cel raposat.

| pet555 a răspuns (pentru besleaganicolaecosmin):

Asta-i buna! Adica omul de ce sa mai traiasca crestin? Lasa ca moare, ajunge in Iad si fac altii "milostenii" in contul lui (desi mantuirea nu e un concurs de cate fapte bune ai), si il scot din Iad. Simplu, nu? De unde scoateti astea, oamenilor? Nu e adevarat nici un pic. Nu suna a crestinism deloc.

| milan9 a răspuns (pentru besleaganicolaecosmin):

Asa e.
Noi ortodocsii, nu putem garanta niciodata ca aceste fapte de milostenie il vor mantui pe cel raposat, dar asta nu inseamna ca putem refuza ocazia de a-i face acest bine sufletului celui plecat dintre noi, de a ne ruga pentru el, de a ne face noua un bine - pentru ca Dumnezeu nu ramane niciodata cu nimic dator nimanui.

| besleaganicolaecosmin a răspuns (pentru pet555):

Asa e daca esti pet adica animal nu e nevoie pentru tine, dar totusi iti spun fapte reale : cineva era pe front in razboi si pentru ca nu se stia nimic de el cam de 6 luni rudele au spus ca au murit si faceau pomeni pentru el sambata, atunci omului nu i se facea nici foame si nici sete fara sa manance si fara sa bea nimic, cu atat mai mlt sufletului daca e in iad i se usureaza din munci atunci cand e pus pe pomelnicul de la liturghie

| besleaganicolaecosmin a răspuns (pentru milan9):

Ba da prietene altfel degeaba ar fi credinta noastra, nu crezi ca ar fi ilogic?

| Holiday a răspuns (pentru besleaganicolaecosmin):

Te faci de ras cu povestile alea ale tale "reale" laughing
Te doare mintea ce povesti de-a dreptul stupide va baga astia pe gat si voi le inghititi nemestecate...

| besleaganicolaecosmin a răspuns (pentru Holiday):

Cazul e un om real, daca maica-ta s-a prapadit inseamna ca nu a existat, chiar daca ai poze cu ea?

| pet555 a răspuns (pentru besleaganicolaecosmin):

I se usureaza din munc in iad? De unde scoateti asta? Crezi ca pentru bogatul acela din Biblie nu s-au facut pomeni? Voi nu va dati seama ca e absurd sa spuneti ca omul va plati pentru pacatul lui, si asa e, si sa ziceti ca ii puteti voi usura munca? Oare nu e Dumnezeu drept? Cei "norocosi" care au trait fara Dumnezeu si au parte de slujba au suferinta mai usoara? Absurd... Oare de unde stiti voi unele lucruri?

| pet555 a răspuns (pentru milan9):

Nu puteti garanta ca il va mantui, dar nu ratati ocazia... Nu trebuie deloc sa facem asa ceva, e ca si cum am crede ca Dumnezeu nu e drept si nu stie ce a spus.
De ce nu-l acoperiti si cu aur, ca daca la poarta raiului trebuie sa plateasca? Ar fi alta inventie. Desi voi.cam pare ca il mituiti pe Sf. Petru care "sta la poarta".

| pet555 a răspuns (pentru besleaganicolaecosmin):

Credeti tot ce vi se spune. Mai demult, spune Biblia, crestini" cercetau Scripturile sa vada daca ce li se spunea era intocmai". Nu puteti face nimic in contul nimanui. De ce nu ati ascultat de Dumnezeu in locul lui? Nu ar fi nedrept ca El sa judece dupa faptele altora?

| doctorandus a răspuns (pentru pet555):

Oare nu scrie in Noul Testament ca se botezau crestinii in numele mortilor lor?

| pet555 a răspuns (pentru doctorandus):

"Oare nu scrie in Noul Testament ca se botezau crestinii pentru mortii lor?" Nu.
Citeste tot contextul. Daca nu, atunci asta contrazice Biblia intreaga. Apostolul Pavel le explica crestinilor despre cei care nu cred in inviere, aratand cat de absurda e credinta lor: daca zic asta, pentru ce se mai boteaza pentru mortii lor?
In pilda cu bogatul si Lazar, bogatul nu are sanse sa scape din iad. Oricum, nu te poti boteza pentru nimeni. E absurd. Altfel se botezau apostolii si toti preotii pentru toata lumea. Pe cand Biblia zice ca Botezul e marturia unui cuget curat. Deci e doar marturia mantuirii. Botezul nu are cum sa mantuiasca. Altfel traiesti oricum, te botezi fara pocainta si esti mantuit? Nu.
"Cine crede si SE boteaza va fi mantuit. Dar cine NU VA CREDE va fi osandit" Cine se boteaza dupa ce crede, nu se pune problema botezului fortat. Va fi osandit cine nu crede, nu cine nu se boteaza. Totusi, daca ai ocazia sa te botezi si nu te botezi, degeaba ai crezut.

| milan9 a răspuns (pentru pet555):

Despre Sfanta Predanie ("Traditie" neschimbata) exista marturii, cum sa nu existe thinking

Iată doar câteva citate biblice despre PREDANIE, suma de invataturi ce nu este continuta in Scriptura, in Biblie, DAR DESPRE CARE BIBLIA VORBESTE...:
Iată doar câteva citate biblice despre Predanie (sensul actual al "Sf. Tradiţii"):
1). -II Tesaloniceni 2, 15:,, Deci, dar, fratilor, staţi neclintiţi şi tineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvint, fie prin epistola noastra." (şi alte învăţături, suplimentare faţă de cele trimise prin epistolă, prin scrisoare)
2). -Ioan 20, 30: "Deci si alte multe minuni a facut Iisus inaintea ucenicilor Sai, care nu sunt scrise in cartea aceasta." ( Sf. Traditie, Predanie)
3). -I Corinteni 11, 2:,, Fraţilor vă laud că în toate va aduceţi aminte de mine şi ţineţi predaniile aşa cum vi le-am dat"
4). -Faptele Apostolilor 2, 42,, Şi stăruiau în învăţătura apostolilor şi în împărtăşire, în frângerea pâinii şi în rugăciuni."
5). -II Petru 3, 2:,, Ca să vă aduceţi aminte de cuvintele cele mai înainte grăite de sfinţii prooroci şi de porunca Domnului şi Mântuitorului dată prin apostolii voştri."
6). -Filipeni 4, 9:,, Cele ce aţi învăţat si ati primit si ati auzit şi ati văzut la mine, acestea să le faceţi, şi Dumnezeul păcii va fi cu voi."
7). -II Tesaloniceni 3, 6:,, Fraţilor, va poruncim în numele Domnului nostru Iisus Hristos, să vă feriţi de orice frate care umblă fără de rânduială şi nu după predania pe care aţi primit-o de la noi."
8). -II Timotei 1, 13:,, Ţine dreptarul cuvintelor sănătoase pe care le-ai auzit de la mine, cu credinţă şi cu iubirea ce este în Hristos Iisus."
9). -Ioan 21, 25:,, Dar sunt şi alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus şi care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cărţile ce s-ar fi scris. Amin."
10). -II Timotei 2, 2:,, Şi cele ce ai auzit de la mine, cu mulţi martori de faţă, acestea le încredinţează la oameni credincioşi, care vor fi destoinici să înveţe şi pe alţii."etc...

| milan9 a răspuns (pentru pet555):

Bine ca recunosc pana si protestantii faptul ca Biblia NU A FOST COMPLETA. happy happy

Nicăieri în biblie nu întâlnim pretenţia că Scriptura ar fi exhaustiva, ca ar fost cumva completă, că nu ar mai fi rămas nimic în afară, în sfera Predaniei (termenul biblic, "predanie" = "traditie" neschimbata). Dimpotriva, insasi Biblia recunoaste in multe locuri ca nu este completa... thinking

Biserica infiintata de Fiul lui Dumnezeu nu s-a bazat la inceput pe Biblie (pentru ca aceasta in prímele secole nici un exista), ci pe Predanie (traditia neschimbata de care spui). Noul Testament avea să fie scris, unificat, peste 100- 200 de ani, fiind alcătuit doar din Evanghelii si scrisori ocazionale scrise la mult timp după "plecarea" Mântuitorului (din anii 50’ până la putin timp după sec I, 103-106, atunci cand a murit si ultimul apostol, Ioan).

Dată fiind alcătuirea sa SPONTANA (uneori scrisori cu o singura tema care vizau strict anumite comunitati si dilemele lor din vremea aceea – non-valabilitatea legii ceremoniale a evreilor spre exemplu), scrierea s-a concentrat doar asupra unor aspecte esentiale.

| sublime89 a răspuns:

Macar atat au evoluat si crestinii, cat sa nu puna mancarea in groapa cu mortul, cum faceau cei din trecut care erau convinsi ca mortul va avea nevoie de mancare si alte lucruri in viata de dincolo.
Cat despre povestea cu spiritele care nu mananca, ma tem ca avem inainte nevoie de dovezi ca spiritele exista.

| martzian a răspuns:

Oamenii fac asta pentru ca nu isi citesc Biblia si iau de bun tot ceea ce li se serveste. Dupa cum bine ati mentionat, mortii nu au nevoie de mancarea aia, care, apropo, nici nu ajunge la ei. Bietii de ei se lasa prostiti si e asta e trist...

| Jardelin a răspuns:

Probabil ca da sufletele nu maninca, dar asa este credinta noastra tocmai pentru ca credem in continuarea vietii dupa ce sufletu s-a desprins de trup. Avem aceste obiceiuri si mie tare bine imi pare ca le avem pentru ca parastasele sint totodata si niste de acte de milostenie in care saracii sint chemati sa stea la masa intru pomenirea celui plecat dintre noi.

Parastasul este pina la urma un mod minunat de intrajutorare umana intre oameni si cum spunea milan, la Dumnezeu nimic nu se trece cu vederea. La mine in sat sint oameni batrini si necajiti carora nu are cine sa le faca de mincare iar parastasele si pomenirile sint o alinare unde pot sa manince o ciorba calda si o mincare gatita.

Eu ma bucur foarte mult atunci cind, la pomenirile la care merg, vad ca vin oameni saraci si nu am nici o problema sa stau la aceeasi masa cu ei.


| aumih16 a răspuns:

Nu stiu! si nici nu ma intereseaza! dar mortul nu trebuie uitat! tocmai ca chestia asta e o aducere aminte!

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

O comemorare este o intalnire a neamului celui decedat intru pomenirea lui.se bea si se mananca, si se pomeneste robul lui Dumnezeu, intru vesnica pomenire.nu se da la morti,ci acelora flamazi,bolnavilor, batranilor, vaduvelor, saracilor, orfanilor fiecare cum si cat are posibilitate.in sate se cheama vecinii, si oricine vrea sa manance in amintirea raposatului, si nu ceva rau fiindca face parte din viata obstei asemenea intalniri.

| pet555 a răspuns:

Stii de ce? Degeaba. Atat eventual ca mai mananca niste oameni, daca e asa cum ziceti, saraci. Oamenii cam fac orice pentru mese si iau orice motiv prind sa faca "chefuri".

| Denly a răspuns:

Citeste in biblie, prin vechiul testament.

| ElenaRomann a răspuns:

Pomenirea mortilor si actele de caritate ce insotesc pomenirile sunt fapte de milostenie nemuritoare in cer si pe pamant ce folosesc si sufletului pentru cae se fac dar si celor care le fac.

| milan9 a răspuns (pentru ElenaRomann):

"Pomenirea mortilor si actele de caritate ce insotesc pomenirile sunt fapte de milostenie nemuritoare in cer si pe pamant ce folosesc si sufletului pentru care se fac dar si celor care le fac."
Frumos spus happy Dar atentie la ortografie... happy

| Stallone a răspuns:

Pentru ca sa se ierte pacatele mortilor. In caz ca ei sunt in iad pot fi salvati prin astfel de fapte bune sau de Biserica si la Judecata Mare sa ajunga in Rai.

| RockOrNothin a răspuns:

Nu-ți place să primești mâncare gratis sau ce? laughing
Ai mei, când fac parastas, dau mâncare oamenilor mai săraci și împart doar vreo 5 tăvi.

| Ioana_Baiu_1980 a răspuns:

Pai explicatia este urmatoarea primirea de pomana este un act ce emana energie pozitiva, iubire, dragoste fata d ecei ce au trecut dincolo. Spiritele se hranesc din energia noastra a oamenilor fie ca e pozitiva fie negativa.Cea mai mare pomana este rugaciunea si aprinderea de luminari deoarece ofera spiritelor linistea luminii, pacea si iubirea lui Dumnezeu.