| Andrada982211 a întrebat:

Psalmii 82
,,Dumnezeu sta in adunarea lui Dumnezeu; El judeca in mijlocul dumnezeilor." Citiți cu atenție versetul ăsta, deoarece biblia confirmă existența zeiilor politeiști. dumnezeu judecat în mijlocul dumnezeilor. Ce vedeți ca vrea sa spună versetul?

20 răspunsuri:
| mODIN a răspuns:

(Iarta-ma ca-s genul ALA de persoana, defect profesional): "Politeist" inseamna cineva care crede in mai multi zei, se refera la oameni. Ceea ce voiai sa zici sunt "zei multipli". Un zeu politeist ar fi un zeu care crede in alti zei.

| RAY a răspuns:

Crestini mereu au vrajeala, scrie clar ca erau mai multi zei ba mai mult, crestini mereu mint si inventeaza argumente chiar blasfemice, cica sunt ingeri, asta spune oare si moise
„El") și că Saul, și el, a avut un fiu numit Eșbaal (1 Cronici 8:33) [2], adică „omul lui Baal". Biblia (Ieșire 15:11) [3] îl citează pe Moise spunând: „Cine e ca Tine între dumnezei Doamne?". Psalmul 86:8 [4] reia și el ideea: „Nimeni nu e ca tine între dumnezei, Doamne". În alți psalmi (e.g., 82:1

| RAY a răspuns (pentru RAY):

Exod (18:11) [7] unde Ietro, socrul lui Moise, declară: „Cunosc acum că Domnul este mai mare decât toți dumnezeii;"

| RAY a răspuns (pentru RAY):

Pentru a cunoaște originile politismului ebraic, trebuie să înțelegem originile tradițiilor și zeilor lor religioși, originea etnică/genetică a evreilor, strămoșii și rudele lor și toate acestea, pentru a oferi un răspuns clar la întrebările tale. Cu toate acestea, mă voi concentra în mare parte asupra originilor sale și asupra modului în care se leagă de tradițiile religioase afroasiatice contemporane și chiar prezente, deși voi oferi câteva gânduri la ceea ce ar fi putut cauza schimbarea identității lui Yhwh de la a fi un Dumnezeu mai mic la a fi. legat de „El" și devenind zeul național israelit spre final.

Evreii sunt un grup etnolingvistic semitic, ceea ce înseamnă că, în comun cu toate grupurile semitice prezente și dispărute, cum ar fi arabii, asirienii, babilonienii, feonicienii, sabienii, amhara și tigrul (și numeroase altele nemenționate), ei vorbesc și o limbă care descinde din limba proto-semită, despre care se vorbea aproximativ 7-4000 ybp. Limba proto-semită a fost vorbită de proto-semiți, un popor ai cărui descendenți includ evreii și diferitele alte grupuri semitice menționate - și nemenționate.

Proto-semiții au apărut pentru prima dată în zona care este acum numită Levant, care include Siria, Libanul, Isreal și Iordania. Se crede că proto-semiții, la rândul lor, sunt descendenți în mare parte dintr-o populație indigenă din Orientul Levant și dintr-o mică populație afroasiatică migrantă din nord-estul Africii, care a amestecat și a acumulat populația indigenă levantină, care apoi a trecut de la limba pre-afroasiatică la care vorbeau. limba afroasiatică a migranților africani. Populația rezultată din această populație vorbitoare de levantine și acum afroasiatice, amestecată în mod nominal cu Africa, a devenit popoarele proto-semite ancestrale sau natufieni.

Acum, când migranții afroasiatici au acumulat populația levantină, ei nu au indus pur și simplu o schimbare de limbă, ci au introdus și tradițiile religioase afroasiatice pe care le-au adus cu ei din Africa. Pentru a cunoaște mai multe despre aceste tradiții, să vorbim despre originile strămoșilor popoarelor proto-semite și ale strămoșilor lor afroasiatici, popoarele proto-afroasiatice.

Consensul academic și academic actual este de acord că leagănul și patria popoarelor și limbii proto-afroasiatice se află în Cornul Africii (Etiopia, Somalia, Eritreea) și imediat (nord-estul Sudanului), care a apărut pentru prima dată înainte de 15.000 de ani. Cei mai timpurii oameni proto-afroasiatici au fost la început vânători-culegători și, probabil, ei au devenit mai târziu primii care au recoltat cereale sălbatice (care, la rândul lor, au dus la agricultura timpurie). Mai târziu au domesticit diverse animale, inclusiv vite, cămile, capre și altele asemenea, și au devenit în mare parte nomazi. Se crede că poporul proto-afroasiatic avea o religie păgână henotiestică. Întrucât societatea proto-afroasiatică era centrată în întregime în jurul clanurilor, credința henotiestică afroasiatică s-a centrat pe închinarea zeului clanului, fiecare clan având un clan-preot ritual (*waper în proto-Central/Sud/Est Cushitic). Preotul-clan *waper a servit ca intermediar între zeul-clan și clan și a jucat poate cel mai vital rol religios în societatea proto-afroasiatică. - Credința henotiestică afroasiatică a avut și o figură centrală înaltă, atotputernică a lui Dumnezeu, care era superioară setului inferior de zei-clan. Acest înalt cer-Dumnezeu a fost creatorul, dar rolul exact al înaltului cer-Dumnezeu și influența în viața oamenilor de rând nu este încă clar. Acest înalt Dumnezeu al cerului este prezent în toate tradițiile religioase afroasiatice derivate, ca „Waak" al popoarelor cușitice, „El" al evreilor/israeliților/canaaniților și „Allah" pentru arabi (Allah și Eloah fiind înrudiți).

Pe lângă zeii înalți și zeii de clan, religia proto-afroasiatică era și dualistă, cu un dualism bun vs rău. Ei credeau în existența spiritelor/ființelor demonice de natură blestemată și diabolică, iar aceste spirite s-au manifestat mai târziu în tradițiile religioase afroasiatice derivate, numite „saar" sau „jinni" printre grupurile cușitice și „jinn" printre arabii şi alte grupuri semitice. Pe lângă spiritele/demonii rele, ei mai credeau în ființe angelice și spirite binevoitoare trimise de înaltul Dumnezeu pentru a-i ajuta pe oameni. Aceste spirite au devenit mai târziu îngerii tradiției abrahamice („Malak" în arabă și ebraică) și Ayaanle ai somalezilor și a altor popoare cușitice (sau „Ayanna" în oromo).

Și apoi a existat practica tradiției avraamice dominante a circumciziei, care a apărut pentru prima dată în rândul poporului proto-afroasiatic ca rit socio-religios. Intru într-o explicație aprofundată a acestui lucru în acest post despre originile circumciziei:

Https://m.reddit.com/ r/AskHistorians /comments/4ixj8i/how_long_ago_and_why_did_humans_start_practicing/d32i2ve

*Pentru a rezuma, circumcizia - atât pentru bărbați, cât și pentru femei - a fost de o importanță deosebită pentru popoarele proto-afroasiatice și a rămas foarte păstrată și intactă în majoritatea culturilor afroasiatice descendente și a popoarelor din toate ramurile, fiind astfel în mod deosebit în actualul nostru Abrahamic ( și occidentală) tradiția circumciziei.

Popoarele proto-afroasiatice au practicat, de asemenea, o anumită formă de restricții alimentare, iar această tradiție timpurie a fost păstrată în tradițiile religioase afroasiatice ulterioare ca „halal", „kosher" și „tabuul peștelui" cușitic.

Și apoi, în cele din urmă, a existat tradiția proto-afroasiatică a sacrificiului de animale către un zeu-clan și/sau un Dumnezeu înalt. Tradiția sacrificiului animalelor a devenit o piatră de temelie în toate tradițiile religioase afroasiatice derivate, atât păgâne, cât și abrahamice. Este, de asemenea, probabil că băutul de sânge de cămilă și vite, așa cum era practicat de popoarele cușitice până de curând (și de grupurile influențate de cuștici, cum ar fi masai), a fost, de asemenea, un obicei probabil proto-afroasiatic.

După cum puteți vedea, minus natura politeistă a religiei, aproape toate trăsăturile prezente în credințele avraamice erau toate pur și simplu rituri proto-afroasiatice relicte și tradiții religioase, cu un Dumnezeu înalt creator, îngeri, diavoli, blesteme și posesie (ceea ce am făcut nu intra), preoți, sacrificiu de animale, restricții alimentare și cicumcizie. Ca atare, să revenim la evreii/israeliții politeiști.

Așadar, când oamenii proto-afroasiatici și afroasiatici au început să experimenteze o creștere a populației ca urmare a abundenței de hrană și a exercit presiune asupra popoarelor nilo-sahariene vecine din vestul lor direct, și asupra vânătorilor-culegători Khoesan la sud, au început migrații succesive. nord, sud și vest. Migranții și clanurile afroasiatice care au plecat spre nord au urmat Nilul și se crede că s-au împărțit apoi în 3 grupuri, unul îndreptându-se spre vest și devenind proto-tamazight/berberi, unul rămânând pe loc și devenind proto-egiptenii și un al treilea grup. care a traversat Sinaiul și în Asia și Orientul Mijlociu, găsind o populație deja stabilită de oameni levantini pe care i-au amestecat și i-au adunat. Aceste popoare semitice ancestrale timpurii sunt natufienii, a căror componență genetică a dezvăluit o influență puternică din nord-estul Africii (30% în medie?), precum și o influență afroasiatică clară, odată cu excavarea a ceea ce se crede că a fost un clan natufian *waper- preoteasă în tradiția strămoșilor ei proto-afroasiatici din nord-estul Africii.

Descendenții natufienilor/semiților ancestrali au fost popoarele proto-semite, ai căror descendenți se numără evreii/israeliții. Poporul proto-semit a dezvoltat noi trăsături unice în cadrul tradiției lor religioase afroasiatice, multe probabil ca urmare a influențelor de substrat similare cu cea dintre akkadienii semitici și substratul sumerian nesemit (Sargon, etc.). Ca atare, henotiismul afroasiatic semitic a fost cel mai probabil semnificativ sau ușor diferit de cel al vecinilor lor afroasiatici și rudelor de pe continentul african.

Având în vedere acest lucru, se pare că până în momentul în care popoarele proto-semite au migrat și diversificat în tot Orientul Mijlociu, Levant și Mesopatamia, tradiția păgână semitică comună a diferitelor grupuri semitice a început să difere semnificativ. Cu toate acestea, aproape toate au păstrat în viață majoritatea tradițiilor proto-afroasiatice și, cel mai probabil, toate au aderat la o formă diferențiată local a panteonului semitic păgân comun.

Miezul panteonului semitic s-a dezvoltat înainte de vremea migrațiilor proto-semite în perioada de pre-diversificare. Acest panteon semitic de bază a apărut, cel mai probabil, exact ca cel al vechiului panteon egiptean, cu diferiții zei-clan individuali proto-semiți, fiecare devenind mai târziu un Dumnezeu în sine și obținând propria lor asociere unică. Astfel, zeii-clan proto-semiți s-au unit în panteonul semitic de bază, zeul cel înalt al cerului proto-afroasiatic fiind păstrat ca creator central și principal dietate, și prezidând panteonul.

Toate popoarele semitice s-au închinat panteonului semitic de bază, inclusiv arabii, sabienii, sirienii, geezii și evreii/israeliții/canaaniții. Cu toate acestea, fiecare a diferențiat și panteonul prin adăugarea altor zei sau ștergerea altora, probabil în funcție de utilitatea lor, cu un popoare agricol și așezat probabil neavând prea mult folos pentru un Dumnezeu al deșertului și, astfel, având ca Zeul deșertului dispărut complet. obscuritate pe măsură ce timpul trece treptat.

| RAY a răspuns:

Bogdane de ce minți că scrie clar că judeca in mijlocul altor zeii

| RAY a răspuns:

Cate minciuni afirma crestini, in ebraica se intelege clar, https://www.daat.ac.il/......faresh.asp
Dumnezeu va judeca -
cel care a spus în scripturi: Nu vei recunoaște fețele la judecată.
Și mai zice: Și a zis (Iosafat) [judecătorilor] Uitați-vă ce faceți, căci nu judecați pe om, ci pe Dumnezeu, judecata lui Dumnezeu Atotputernic, ca să nu zică judecătorii: Noi înșine stăm la judecată.
Dumnezeul Atotputernic: Ei știu că eu stau cu voi, după cum se spune : Căci Eu, Domnul, iubesc judecata și, dacă o stricați, vă rătăciți, după cum se spune: Și m-am apropiat de voi pentru judecată, o: în prezența lui Dumnezeu va judeca.

Până când vei judeca un jug -
și vei purta fața celor răi.

Și fața celor răi va purta un coș -
dorința ta de a face dreptate.

Judecă cel sărac, orfanul, săracii și săracii, cei drepți -
ai milăEl nu spune ci justifică, îndreptățește judecata asupra lui, nu pentru că ar fi sărac vei impune o pildă bogatului și îi vei da.
De ce?
Pământul îi aparține lui Dumnezeu și lumea este a mea, și am zis să-l îmbogățesc, iar tu să-l iei pe a lui.

Nu au știut și nu vor înțelege -
nu știu să judece legea, de aceea lumea se prăbușește, așa cum se spune: toate instituțiile pământului vor fi răsturnate.

I-am spus, Doamne, Tu ești -
o singură poruncă i-am poruncit lui Adam și el nu și-a ținut imediat divorțurile.

Într-adevăr, ca om vei muri și ca unul dintre slujitori vei cădea -
aceștia sunt slujitori de sus, după cum se spune: Dumnezeu va porunci oștirii celor sus de sus.

Ridică-te înaintea lui Dumnezeu, judecă pământul -
treci pe acestea, să fii înaintea ta la judecată și să-i judeci, după cum se spune: Și Domnul va ședea pentru totdeauna pregătindu-se pentru judecata tronului Său.

Rabinul Bar Rav Ada a spus:
De unde este Dumnezeu prezent în sinagogă?
După cum se spune :

Dumnezeu stă în adunarea lui Dumnezeu. Și de unde este pentru cei zece care se roagă să stea cu ei? După cum se spune : Dumnezeu stă în adunarea lui Dumnezeu. Și se ocupă de Tora care locuia cu ei? După cum se spune : Deci frica de Dumnezeu să vorbească unul cu altul, și Dumnezeu va asculta și va auzi. Și unde stă cineva și se ocupă cu Tora care a locuit cu el? După cum se spune: În orice loc unde voi pomeni numele Meu, Părinte, ție și binecuvântările tale. Și pentru că din spatele diavolului este o întorsătură ascuțită a necazului? În Carte din Zichron, unul nu este din literele lui Malia. Și pentru că de la Dafilo Teri 3ta Mabeia? Ce este Datima Dina Shala Ma Belma nu este Atia Shekinah, Kamsma len Dadina Nami Hoi Torah. Și pentru că de la Dafilo 3ta 10 Mabeia? Zece au precedat Shekinah și Itia, 3ta până la Ditbi. I am spus Doamne, tu ești - Rabbi
un imn lui Asaf Elohim este pus în adunarea lui El în bătălia lui Elohim și va judeca
https://he.wikisource.org/......%91_%D7%90

Ediția cu puncte :

Un psalm pentru adunarea lui Dumnezeu, așezat în adunarea lui Dumnezeu, în prezența lui Dumnezeu, el va judec
אֱלֹהִים, נִצָּב בַּעֲדַת-אֵל; בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט. 1 A Psalm of Asaph. {N}
God standeth in the congregation of God; in the midst of the judges He judgeth:
ב עַד-מָתַי תִּשְׁפְּטוּ-עָוֶל; וּפְנֵי רְשָׁעִים, תִּשְׂאוּ-סֶלָה. 2 'How long will ye judge unjustly, and respect the persons of the wicked? Selah
ג שִׁפְטוּ-דַל וְיָתוֹם; עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ. 3 Judge the poor and fatherless; do justice to the afflicted and destitute.
ד פַּלְּטוּ-דַל וְאֶבְיוֹן; מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ. 4 Rescue the poor and needy; deliver them out of the hand of the wicked.
ה לֹא יָדְעוּ, וְלֹא יָבִינוּ-- בַּחֲשֵׁכָה יִתְהַלָּכוּ;
יִמּוֹטוּ, כָּל-מוֹסְדֵי אָרֶץ. 5 They know not, neither do they understand; they go about in darkness; {N}
all the foundations of the earth are moved.
ו אֲנִי-אָמַרְתִּי, אֱלֹהִים אַתֶּם; וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם. 6 I said: Ye are godlike beings, and all of you sons of the Most High.
ז אָכֵן, כְּאָדָם תְּמוּתוּן; וּכְאַחַד הַשָּׂרִים תִּפֹּלוּ. 7 Nevertheless ye shall die like men, and fall like one of the princes.'
ח קוּמָה אֱלֹהִים, שָׁפְטָה הָאָרֶץ: כִּי-אַתָּה תִנְחַל, בְּכָל-הַגּוֹיִם. 8 Arise, O God, judge the earth; for Thou shalt possess all the nations. {P}

| RAY a răspuns (pentru RAY):

I rabinul Avraham a spus că judecătorii au fost numiți „Dumnezeu" pentru că ei susțin judecățile lui Dumnezeu în țară. Și, în opinia mea, scriptura spune (Exodul 26:6) Și își vor supune domnii lui Dumnezeu, până când Dumnezeu le va vorbi ambele (de acum încolo 28), pentru a sugera că Dumnezeu va fi cu ei în chestiunea judecății, El va îndreptăți și va judeca... Astfel, Moise a spus că judecata este pentru Dumnezeu (Deuteronom 1:17), și astfel a spus Iosafat : Judecă nu pentru om, ci pentru Dumnezeu și cu tine în chestiunea judecății (Deut. El va judeca (Psalmii 15:1), adică în poporul lui Dumnezeu va judeca pentru că Dumnezeu este judecătorul și astfel el a spus, și cei doi bărbați cu care cearta a stat înaintea lui Dumnezeu (Deuteronom 19:17) și acesta este motivul pentru care nu voi justifica răul (de acum înainte 23:7) pe interpretarea corectă și în aceste Shemot Rabbah (324) eu doar am văzut când judecătorul stătea și dezbătea adevărul, așa cum ar fi, că Atotputernicul și-a luat numele cerurilor și și-a pus numele de partea lui, după cum se spune (Judecători 2:18) că Domnul a numit judecători pentru ei., iar Domnul a fost cu judecătorul " ( Ramban la Numeri 226 ).
În Parshath Shumari, Exodul 22:7-8, cuvântul Elohim a fost menționat de trei ori - Înțelepții au găsit în aceasta un indiciu că legile oamenilor numiți au nevoie de cel puțin trei judecători

| anonimg a răspuns:

Dacă poporul lui Dumnezeu este numit fii ai lui Dumnezeu, atunci și ei ar trebui să fie dumnezei. Apostolii au propovăduit Evanghelia făcând minuni; chiar și îngerii răi le erau supuși.
Prin neascultare, poporul lui Dumnezeu decade. Dumnezeu spune:
În altă parte Dumnezeu i-a spus lui Moise: "Iată, te fac dumnezeu pentru Faraon".

Datorită lipsei Duhului Sfânt astăzi nu se dă pe față semne și minuni așa cum se manifestau în vremurile apostolilor sau în vremea lui Moise (în vremurile biblice în general). Dar când vremurile vor impune astfel de puteri supranaturale, ele vor fi vizibile. Dar în vremurile viitoare ca și în vremurile trecute, manifestarea puterilor supranaturale nu va aduce nici credință și nici pocăință în dreptul celor necredincioși. Rar, extrem de rar vine cineva la pocăință în urma minunilor; la fel de rar și în urma argumentelor.
Credința unui om nu se bazează niciodată pe minuni. Credința în Dumnezeu este încrederea unui fiu în tatăl care îl iubește, indiferent că Dumnezeu Tatăl va face minuni sau nu pentru copii Lui, că îi va salva din cuptorul încercărilor sau nu.
Vor exista în viitor manifestări supranaturale, deoarece contextul evenimentelor sfârșitului impune acest lucru; "ploaia târzie" a Duhului Sfânt va fi mai puternică decât "ploaia timpurie" de pe vremea apostolilor. Atunci este nevoie de putere deosebită pentru lucrătorii lui Dumnezeu pentru ca El să-Și încheie lucrarea pe pământ și să cheme la pocăință pe toți cei care nu au cunoscut harul Său.

| RAY a răspuns (pentru anonimg):

Nu ai răspuns la nimic

| KovacsB a răspuns:

In acele timpuri pamantul a fost impartit si administrat de mai multi elohimi.
YHWH de profesie razboinic a aparut mai tarziu in decor si a mostenit o mana de evrei fiind foarte gelos daca supusii lui se inchinau si la zeii vecini.
Solomon se inchina la 3 ca era la granita.
Dar cum evreii stau bine la capitolul propaganda, zeul lor era cel mai tare.
"Caci chiar daca ar fi asa numiti "dumnezei", fie in cer, fie pe pamant ( cum si sunt in adevar multi "dumnezei" si multi "domni" ), totusi pentru noi nu este decat un singur Dumnezeu( 1 Corinteni 8, 5.6 ).

https://www.youtube.com/watch?v=hFiJIgqugoQ

| pacatosulBogdan a răspuns:

Zeii sau idolii neamurilor sunt muti, orbi si surzi, daramite sa mai fie si politeisti! Nu catre ei a fost cuvantul lui Dumnezeu, si nu in mijlocul lor judeca El, ci in al celor mantuiti prin har, adica a oamenilor care au primit cuvantul dumnezeiesc, adica a sfintilor prooroci, sfintilor apostoli, a crestinilor, a ingerilor buni. Pentru asta ne-a facut pe noi Dumnezeu, ca sa fim dumnezeii prin harul Sau, daca vom fi gasiti vrednici.

Ioan 10:
34 Iisus le-a răspuns: Nu e scris în Legea voastră că «Eu am zis: dumnezei sunteţi?»
35 Dacă i-a numit dumnezei pe aceia către care a fost cuvântul lui Dumnezeu – şi Scriptura nu poate să fie desfiinţată

| EestiSodalane a răspuns:

Nu confirmă niciun fel de politeism. Acel verset preînchipuie îndumnezeirea omului. Dumnezeu S-a făcut om ca omul să poată fi dumnezeu prin har.

| Holiday a răspuns (pentru EestiSodalane):

"Acel verset preînchipuie îndumnezeirea omului. Dumnezeu"

Toata povestea mistica iudeo-crestina e o inchipuire.

| EestiSodalane a răspuns (pentru Holiday):

Închipuire sau nu asta e semnificatia versului

| norisorulpufos a răspuns:

Pare rău, dar nu cunoști

| CuStimaSiRespect a răspuns:

Termenul original folosit în ebraică este "Elohim", ce are un înțeles mai larg și se poate referi atât la Dumnezeu, cât și la îngeri, adică poate desemna orice ființă supranaturală.
În 1 Samuel 28:13, termenul de "ființă dumnezeiască" apare în textul original tot că "Elohim ".
"Împăratul i-a zis: Nu te teme de nimic; dar ce vezi? Femeia a zis lui Saul: Văd o fiinţă dumnezeiască sculîndu-se din pămînt."

Deci semnificația versetul din cartea Psalmilor ar fi că Dumnezeu stă în adunarea îngerilor din ceruri.

| RAY a răspuns (pentru CuStimaSiRespect):

„El") și că Saul, și el, a avut un fiu numit Eșbaal (1 Cronici 8:33) [2], adică „omul lui Baal". Biblia (Ieșire 15:11) [3] îl citează pe Moise spunând: „Cine e ca Tine între dumnezei Doamne?". Psalmul 86:8 [4] reia și el ideea: „Nimeni nu e ca tine între dumnezei, Doamne". În alți psalmi (e.g., 82:1

| T0Teu a răspuns:

Dacă ai fi citit Biblia sau măcar psalmii ai fi văzut ca, de fapt, tocmai Biblia spune ca exista un singur Dumnezeu adevărat, restul nu sunt dumnezei reali...

| Pocait01 a răspuns:

Se dă semnalul începerii procesului. Judecătorul s-a așezat pe scaunul său de judecată. Judecătorul este chiar Dumnezeu. El a convocat o sesiune specială a consiliului divin, pentru a-i mustra pe dregătorii și judecătorii pământului. Ei sunt numiți „dumnezei" pentru că sunt reprezentanții lui Dumnezeu, ordinați de El ca slujitori ai Săi pentru a asigura ordinea și legalitatea în societate. În realitate, ei sunt, desigur, oameni ca noi. Dar din cauza poziției pe care o ocupă, sunt unși de Domnul. Chiar dacă nu-L cunosc personal pe Dumnezeu, sunt, oficial, agenții lui Dumnezeu și, prin urmare, primesc aici demnitatea de a fi numiți „dumnezei." Sensul de bază al sintagmei este „cei tari"