| sabin89 a întrebat:

S-a spus despre Univers că este ca un uriaș mecanism de ceasornic în care mișcarea roților, oricare ar fi ele, poate fi determinată prin calcul. Galilei a spus că matematica este limba în care Dumnezeu a scris Universul. Totuși, în acest Univers sunt și multe neregularități, accidente și evenimente întâmplătoare – stele noi, care apar din când în când, în mod neașteptat pe cer; strălucesc câtva timp pentru ca apoi să dispară în neant, tot așa de neașteptat cum au apărut; petele solare se rotesc în jurul Soarelui, cresc și descresc, apar, se învolburează și dispar rând pe rând.
Există în cartea naturii capitole care nu sunt scrise în limba matematicii?

| sabin89 explică:

Nu cumva există o ramură a matematicii care se ocupă cu fenomenele întâmplătoare?

| Simpatic a răspuns:

Probabil ca da, sau probabil ca nu, poate este o matematica in Univers de nivel 'masteranzi' iar noi omenirea suntem in raport cu Universul la scoala primara, la asta sa te gandesti!

| sabin89 explică (pentru Simpatic):

Cum să fiu la școala primară...eu care știu să rezolv și ecuații de gradul 2 happy

| Simpatic a răspuns (pentru sabin89):

Noi toti suntem la scoala primara in comparatie cu tainele Universului, nu cunosc niciun polimat modern asa cum a fost Da vinci, Marin Mersenne sau parintii diferitelor curente filosofice precum Platon...genul acesta de oameni au cunoscut tainele Universului in proportie foarte mica, noi ceilalti studiem inca...suntem la 000, 1%
Si eu sunt filosof ca si tine dar unul autodidact laughing

| sabin89 explică (pentru Simpatic):

Și eu sunt tot autodidact happy

Sa inteleg ca esti panteist, nu consider ca natura este constienta de existenta ei, pana la urma doar prezentul conteaza atat, experientele trecute

| sabin89 explică (pentru RAY):

Nu sunt panteist. Nu sunt nicicum. Sunt un simplu om care încearcă să gândească.

In Univers nu-i nimic matematic, n-a fost scris nimic dupa matematica nici macar filosofic vorbind, matematica este o chestie inventata de om, pe cand Universul este ceva real, material.

Ce se intampla in univers se intampla ca asa trebuie sa se intimple laughing nu pentru ca calculam noi ca ar trebui sau nu ar trebui.Il doare la basca pe Univers de matematica noastra laughing
Galilei a batut si el gardurile la greu, sa u credem ca era geniu, tot ce spunea era si bun.

| sabin89 explică (pentru relian):

Cum, te iei de marele Galilei? Cel care a suferit persecuții, numai ca noi, generațiile următoare să cunoaștem adevărul despre Sistemul Solar?

| relian a răspuns (pentru sabin89):

Am spus si eu, nu am dat cu parul, nu l-am persecutat, doar am zis.Asa ai spus si tu de altul, intr-o alta discutie ca am stat dupa cea spus ala 2 mii de ani pana sa vedem ca ala spuse gresit, sau batuse gardu, religia a luat de bun spusele lui si asa sa mers.

Doar ca eu am spus ca a batut si asta gardurile laughing ca a spus mai mult de bine, o spus, nu am zis eu ca na spus nimic bun.
Ca lo persecutat aia, ce sa-i fac, daca eram acolo sigur ii luam apararea, chiar de nu as fi fost de acord cu el, pentru ca fiecare om, are dreptul la opinie.
Daca nu spunea el de sistemul solar, se gasea altul, stai tu linistit.Dar stiau altii dinaintea lui despre sistemul solar, na venit nimeni azi, fara sa stie nimic, fara sa citeasca din alti, si sa spuna uite aici sistemul solar.

Nu poti spune ca e doar meritul lui, nici pomeneala, este meritul a foarte multor oameni, de la aia necunoscuti de mii de ani pana la el.Nu a descoperit Galilei coada la pruna acum laughing

| Frank51 a răspuns:

Greșit. Nu există accidente, nu într-un sistem macroscopic. Singura incertitudine din univers se întâmplă la nivel cuantic.

În rest, tot ce se întâmplă poate fi calculat. E valabil și pentru oameni, comportamentul nostru e 99% predictibil.

Stelele despre care vorbești au o durata de viață de miliarde de ani, ele nu apar și dispar, ci se formează, își consumă energia, apoi devin stele albe, urmând să producă o supernovă. După ce explozia se împrăștie destul de mult, se pot forma alte stele din materia explodată.

Exista astfel de capitole.
Matematica functioneaza bine in domeniul macro, odata ce trecem la particule subatomice, nu mai da rezultate.
Se opreste in singularitati, si nu opereaza dincolo de bariera Plank, iata deci, trei capitole, primul dintre ele, fiind urias.
De fapt, legile fizicii pe care le cunoastem, pot sa fie transpuse in limbaj matematic, atat.
In rest, ne dam cu presupusul, inventam matematici speciale pentru o teorie sau alta teorie...
Repet:
DOAR legile fizicii pe care le cunoastem acum, pot sa fie transcrise in limbaj matematic.
Despre legi, te rog sa citesti punctele 1 si 2 din acest raspuns:

| sabin89 explică (pentru Darkmagic):

În domeniul macro nu există și accidente sau fenomene întâmplătoare?

| Darkmagic a răspuns (pentru sabin89):

Exista. Cele mai multe sunt asa, "fenomene intamplatoare".
Nici matematica si nicio alta stiinta nu iti poate spune cand se vor misca doua placi tectonice, aici pe pamant, cat despre fenomenele ce au loc in univers, banala explozie a unei stele, etc, marjele de eroare sunt de zeci de milioane de ani, nu are sens sa discutam despre ele.
Cum am spus la inceput, doar legile fizicii pe care le cunoastem in prezent se pot transpune in matematica.
Pentru restul, ne jucam cu matematica, inventam, mai adaugam niste dimensiuni, ca in cazul teoriei M sau "a branelor", pentru ca sa fie cat de cat inteligibile, dar fara o demonstratie...
Pentru ca ai intrebat de ramura, teoria probabilitatilor se ocupa de ceea ce doresti tu, iar teoria haosului loveste drastic in matematica sistemelor dinamice complexe.
Pentru o idee despre complexitate, vezi te rog poza de la finalul acestui raspuns:

| EliLeli a răspuns:

Putem calcula totul probabil, dar atata vreme cat avem necunoscute precum antimateria, gaurile negre etc... Cu siguranta vom reusi sa le dam si lor de cap, dar mai dureaza.