| RecKinul a întrebat:

Salut. Am o nedumerire. E vorba de un laptop cu baterie de 18v. Dacă bateria e de 18v înseamnă logic că are 5 celule li-ion (5 x 3, 7 = 18, 5 v). Aceste celule încărcate la maxim înseamnă 5 x 4, 2 = 21v. Eu nu înțeleg cum poate fi încărcată bateria la maxim (21v) dacă tensiune măsurată în gol la încărcător (alimentator) este de doar 19, 5 v. Mă puteți lămuri?

21 răspunsuri:
| RxTx a răspuns:

Dar dacă încărcătorul scotea 3 volti ar fi putut să încarce bateriile cu 21v sau cat o fi acolo?

Ar fi putut se cheamă ridicător de tensiune

Sunt multe modalități prin care de la 3v poți să ajungi chiar și la mii de volti de exemplu cel mai simplu la aprinzătorul pentru aragaz are 2 baterii de 3v și ajunge la 20000v

Sau la neoanele din telefoane tablete laptop-uri au nevoie de 600volti că să se aprindă acele neoane
Cum crezi tu că se aprinde neonul de la laptop
Are un invertor în care intra curent continuu pulsativ că le e lene sa bage alternativ
Și o bobina și ceva diode și condensatori care fac să crească tensiunea dar scade amperajul

Acum o să îmi spui că acel acumulator are mai multi amperi de cat da încărcătorul
Da poate să aibă și 50 de amperi că nu mă deranjează se strâng în timp de aduna picătură cu picătură

Ia caută tu pe google tricolor de tensiune
Cu ajutorul doar a diodelor și doar a condensatorilor poți ajunge la sute de mii de volti plecând de la un impuls să zicem introduci 18v și scoți 20 000 v
Sau milioane de volti cat ai nevoie

Sunt multe sisteme prin care poți ridica sau scădea tensiunea
Poți să te joci între amperi și tensiune poți jongla
Citește legea lui ohm

| Marius32243 a răspuns (pentru RxTx):

Zilogule esti cel mai incompetent electrician de pe TPU.Bati campii.Nu intamplator esti un ratat in domeniu.

| relian a răspuns:

Nu stiu despre ce vorbesti. Odata spui ca bateria este de 18.5 V apoi o dai pe 21 V, de unde le scoti doar tu stii.
Incarcatorul daca ai masurat si scoate 19.5 V inseamna ca bateria tot pe acolo are.
Baterie incarcata la maxim nu inseamna tensiune.O baterie buna trebuie sa aiba tot timpul aceiasi tensiune.Ce difera este cantitatea de curent, care poate fi inmagazinata in acea baterie si care poate fi mai mica sau mai mare fctie de consum, ori de timpul de incarcare.
Deci incarcata la maxim bateria are miliamperi, sau amperi dupa caz.
Voltajul trebuie sa fie acelasi si la 1 miliamp si la 100 de amperi,asta ca exemplu.
Bateriile nu sunt dispozitive ce da energie electrica, is dispozitive ce stocheaza energie chimica.
Dar in ambele cazuri tensiunea trebuie sa fie aceiasi.Cel mult poate scade, de crescut nici o sansa, deci in timp, cand bateria se consuma deja, volatjul poate scadea de tot, putin sau deloc.Dar nu mai poate produce energie, curent cum zic oamenii.

Deci de unde scoti tu 21 de volti aia?

| RecKinul explică (pentru relian):

Nu e adevărat ce zici. La acumulatorii li-ion tensiunea poate varia destul de mult pe element de la 2, 5v când e descărcată până la 4, 2v când e full. 3, 7v este doar o valoare medie. Deci o baterie li-ion pe care scrie 18v are 5 elelemențj înseriați care dacă sunt full cu câte 4, 2v pe element poate ajunge la 21v.

| relian a răspuns (pentru RecKinul):

Bateria de la bormasina cit si aia din laptop is controlate de un circuit board.Ala la bormasina se afla in baterie inclus,ala de la bateria de la laptop,probabil in laptop.
Deci bateriile is monitorizate cit,intra,cit iese,ccapacitatea,cit mai poate etc.

Dar eu a sa stiu,de regula bateriile cit scrie pe ele, cam aia scot, asta pentru a le mentine in siguranta si cit mai lung timp.
Daca se masoara la iesire tensiune mai mare, probabil circuitul ala de control functioneaza defectuos.Cred nu ma pricep la baterii, dar stiu cas controlate de un circuit bord, sigur.

| relian a răspuns (pentru RecKinul):

Cred ca una este citi volti incarci, deci citi bagi in acea baterie, aia da poate varia, dar nu f mult ca si tensiune.Alta este cit iese din baterie.

Deci intr-o baterie inttra si iese curent, trebuie sa facem diferenta intre ce tensiune intra si ce iese.Nu stiu daca ambele variaza, asta pentru ca la iesire din baterie, tine de reactiile chimice ce se desfasoara in acea baterie.
Dar avand in vedere ca bateriile is controlate, banui ca acel control poate mentine o tensiune constanta si la iesire cit si la intrare.

Eu de exemplu ce am vazut la bateria de la masina, pai atit scoate, deci ce iese la borne 12.6 volt.Asta indiferent daca bateria este full sau este descarcata.
Chiar si spune,daca tensiunea este mai mare de valoarea aia sau in jurul acelei valori,dar nu diferente mari, deci tensiune matre nu este bine, poate lua foc, deci tensiounea matre deterioreaza bateria.

O sa masor, mai facut curios laughing ma pun sa masor baterii de acum, tot ce prind.
Dar stiu ca la bateriile alea de 1.5 V sau de 9 volt cit scrie pe baterie atit masori, nu am gasit niciodata, asta pentru ca am masura f multe baterii de genul asta, deci nu am gasit niciodata peste 1.5 volt,, sau peste 9 volt.
Mai putin da, dar mai mult niciodata.
Referitor la bateria de la bormasina ce zici, stiu sigur ca are circuit bord, am desfacut eu si asa au.

Deci calculele nu se potrivesc pentru ca acel control monitorizeaza si controleaza cit intra, cit iese, deci stie acel control ce sa faca laughing

| relian a răspuns (pentru RecKinul):

Si la autoturisme, is multe la care incarcarea bateriei este monitorizata si controlata de computerul masinii.
Nu mai este ca inainte cand alernatorul baga direct in baterie, deci singurl control era cel din alternator.
Deci ai gresit cand ai spus ca ai crezut ca si la laptop bateria este incarcata direct, pentru ca si la bormasina tot controlata este.Bine acum depinde si ce bormamsina chinazarie ai laughing ori cit de veche este.Probabil pe vremuri se incarcau direct din incarcator asa cum spui tu.

| RecKinul explică (pentru relian):

La mașină ai alt tip de baterie, baterie cu plumb. La telefoane, laptopuri, bormașini mai noi ai acumulatori li-ion care sunt diferite. Bateriile li-ion
au un circuit electronic care le controlează nivelul de descărcare și încărcare, le mai și echilibrează dar nu le stabilizează. O celulă (element) li-ion nu are voie să se descarce sub 2, 4 v sau la încărcare sa ajungă la o tensiune mai mare de 4, 2 v findca se degradează destul de repede. Pentru asta au un circuit BMS ( batery management sistem) care decupează bateria la supraîncărcare sau supraîncărcare. Eu am pus întrebarea inițială fără să fac o verificare. Laptopul are o alimentare de 18 v dar de fapt acumulatorul lui este de doar 11, 1v care încărcat la maxim poate ajunge la 12v.

| halogen001 a răspuns (pentru relian):

La bateriile de 1, 5V alcaline noi, tot timpul vad în jur de 1, 6V și scade cu cât sunt mai descărcate spre 1, 3V.
Acumulatorii NiMH de 1, 2V ajung după încărcare la 1, 45V sau chiar mai mult, se mențin la 1, 2-1, 3V și pe la 1, 1V sunt descărcați, dar tensiunea nu e o măsură a gradului de încărcare pentru acumulatorul NiMH pentru că poate avea intre 1, 2V și 1, 4V și să fie încărcat sau doar foarte puțin încărcat. Cei cu Li-Ion au tensiunea mai dependenta de gradul de încărcare și prin măsurarea tensiunii se poate aprecia cu precizie mai bună cat de încărcat este.

| relian a răspuns (pentru RecKinul):

Sint diferite cu ce? Ca folosesc alte matriale,aia nu arata nimic,doar ca pot produce mai multa energie,mai mult timp etc,dar de fapt is reactii chimice.Ce se intampla intr-o baterie de masina se intampla in oricare alta baterie,indiferent ce materiale is folosite,despre asta vorbeam.

Acolo au loc reactii chimice intre elemente,cas de plumb cu oxid de plumb si electrolit,cas de lithiu cu oxid mai stiu eu de care, sau ce or mai contine, plus electrolit, aia se intampla, reactii chimice, schimburi de electroni de la element la altul etc.care fac ca electronii sa se miste de colo colo.
Cauta si vezi animatii pe Youtube.
Nu stiu ce ai presupus tu, eu ce am raspuns am fost despre ce scrie pe baterie, nu daca are alimentare de 18 bateria e de 12.

Am spus clar, daca pe baterie scrie ca e de 18, atunci atit scoate 18 volt, sau in jurul acelei valori.Incarcatorul daca scoate 18 volt,bateria scoate cit scrie pe ea.

Dar nu stiu de ce te intereseaza chestii de genul asta laughing Parca ai fi,stiu si eu proiectatnt de baterii,sa iti bati capu.
Dale la jalea de baterii,faci riduri daca iti bati capu cu tot felul de chestii.
Ca e bine sa stii asta e ok,dar in domeniul asta e destul de complicat sa intelegi,nu pricep electricitate nici aia de meserie,ma refer la profesori, la ingineri, pana si aiai is inca in ceata.

Pe pariu ca nici Tesla nu stia mare lucru laughing adica mai mult ca sigur, stia chestii elementare, ce le stie acu mai oricine.

Deci ai rezolvat problema, de fapt incarcatorul care e de 18 volt te-a facut sa crezi ca si bateria ar fi trebuit sa fie de 18 volti corect?

Na, acu ai dat peste alta necunoscuta laughing de ce incarcatorul este de 18 volt si bateria de doar 12 volt? laughing Care este explicatia? Cum am zis trebuie sa stii chimie, cit intra, cit iese intr-o reactie, etc.

Asa chestii generale daca stii e de ajuns.Cred ca incarcatorul trebuie sa fie mai puternic pentru a forta electronii sa mearga la locul lor, in atomii de unde au plecat.Pt ca de ar fi putere mai mica sau elegala,aia nu-s prosti sa mearga de bunaboie laughing mai ales ca elementele alea folosite is f instabile, deci nu au nici un interes sa se duca inapoi.

In sf cum am zis e bun doara sa intelegi in mare, nu amanunte, cu asta se ocupa aia care fac baterii.
Uite daca te pricepi si vrei sa afli mai multe bagate la Tesla, ala cauta oameni buni, oameni care sa aduca ceva imbunatatiri.Noi sintem mici de tot laughing
Oameni asa care sa aduca ceva nou apar rar, de aia si mergem asa greoi mai cu toate.

| relian a răspuns:

Deci daca o baterie poate da o anume tensiune,pentru a o reincarca,ne referim aici la cele care se pot reincarca,incarcatorul trebuie sa fie ceva mai puternic,cam asta ar fi logica.

Pt ca in acea baterie au loc reactii chimice intre atomi care pierd electroni si asigura un flux de electroni incarcati energetic,adica electricitate.
Acei atomi, elemente care pierd au capacitatea dea primi inapoi, deci procesul sa fie reversibil, de aia cineava trebuie sa forteze electronii a revina de unde au plecat.

Ca urmare incarcatorul trebuie sa aiba o tensiune mai mare decat poate produce acea baterie pentru a impinge electronii inapoi.
De ar fi tensiune mai mica, sau egala, atunci nu sar intimnpla nimic.

Deci tu ai masurat la incarcator si scotea 18 volti, de aici ai dedus ca bateria de la laptop ar trebuie sa fie tot de 18 volt, ceea ce este gresit.

Deci logica asta nu-i buna.De ar fi fost asa,. acea baterie nu sar mai fi incarcat, forta aia de 18 nu ar fi putut forta electronii sa marga inapoi in baterie.
Sau cit ai zis tu 19 volt incarcatorul, el este un fel de pompa de electroni.

Si la masina tot la fel este, doar ca diferenta este mica de doara citiva volt alternatorul baga tot timpul sau atit ar trebuie sa bage 14 -15 volt nu mai multi, bateria fiind capabila sa dea 12 volt.

Un incarcator de 19.5 volt cum ai zis tu, normal nu poate incarca o baterie de 20 de volt,poate incarca pana cand forta din baterie ajunge cit forta din incarcator,in acel moment e gata,mai mult acel incarcator nu mai poate,bateria ii opiune aceiasi forta,deci se opreste din incarcare. laughing

Uite si tu cuc e desene animate ne ocupam noi pe aici. Pierdere de timp zic eu.
Stii ce cred? Nui atit de complicat,trebuie doara cineva sa explice mult mai simplu decat explica unia pe net, prij scoli etc.

Vad multi explica prea complicat, majoritatea se complica, cred ca niu stiu sa explice mult mai simplu.
Mai sunt si oameni ca mine care pricepe nu foarte greu, pricepe in ani laughing trebuie sa despici firu in 7, sa se coboare la orice nivel cu explicatia sa poata pricepe tot poporu.

Dar si cand pricepi sa te atii laughing apar alte neintelegeri laughing asa ca eu o las balta.
Uite alta intrebare.
Intr-o baterie avem miscare de electroni prin acele reactii, tensiunea de unde vine? laughing
Avem electronii ce se misca, dar electronii singuri neenergizati is pistol cu apa, nu se intampla nimic.

Deci electronii trebuie sa care cu ei energie.De unde provine la baterie acea energie?
Logic ar fi sa povina din acele reactii ce au loc,ca de fapt de aia se si consuma bateria la un moment dat,acele elemente se consuma, prin reactia lor se elibereaza si energie care circula odata cu electronii.

Tu ce spui?
Pt ca la energia electrica energia este data de generator, deci cineva aplica ace forta, acea energie in bobine, forta ce se duce oodata cu electronii.
Atit timp cit se aplica o forta de cineva sau ceva, o putem folosi.

| relian a răspuns:

Pentru Agartha care mai blocat laughing


De unde apatre diferenta de tensiune zici tu? Pai apare din materialele folosite.La baterii is folosite cel putin 2 materiale cu diferenta mare de potential.Adica materiale,atomi care p; ierd f usor electroni si materiale,atimi care pierd greu electroni,asa se pot misca elctronii de la un element la altul,deci este vorba de reactii chimice,bineinteles in prezenta unui reactant,electroliot ce-o fi ala.

Daca energia vine din neant? Nu vine din neant,energia provine din acele reactii ce au loc,deci o parte din acele materiale se consuma,se transforma in energie si este carata,dusa odata cu miscarea electronilor,cedata consumatorului,electronii revenind apoi inapoi fortati de acel inarcator.

Acele materiale pot primi inapoi electronii,deci procesul,reacia este reversibila,dar se pierde usor usor din masa axcelor materiale,de aia la un mom dat acea baterie se consuma,pierde masaprin transformarea unei parti in energie si la un mom dat cantitatea ramasa nu mai este capabila de reactii,ori stiu si eu ceva genul asta.

laughing na ca am ziso si eu.Dar asa cred ca se intampla.

Deci sa bagi la loc acei electroni, sa faci reactia reversibila, este nevoie de o forta mai mare decat cea opusa de baterie, ori de acea reactie, zic eu,. deci forta incarcatorului trebuie sa fie mai mare decat forta bateriei, ca electronii sa fie fortati sa mearga inapoi.

Deci incarcatorul lui are 19 volti pentru a putea forta electronii sa mearga de unde au plecat.Deci trebuie o forta mai mare decat opune bateria, ori acele materiale din care este formata.

Daca bateria este descarata de tot si un incarcator mai slab poate incarca ceva, ar incarca pana la un pct la care fortele devin egale laughing

Gata te bagai in ceata de tot.
Deci un incarcator de 19 volt nu poate incarca o baterie cu 21 dew volti,nu are cum,bateria opune o forta mai mare decat poate incarcatorul.

SAsa erau la bateriile de la masina,inca este si acum,alternatorul pompeaza tensine, iar cand bateria ajunge si ea incarcata la o valoare egala cu ce baga alternatorul, atunci procesul de incarcare inceteaza.

Deci este vorba despre forta (tensiune) si cantitate acelei forte.
Cind imn baterie se afla aceiasi forta si cantitate cu al incarcatorului, incarcarea inceteaza.

Mai simplu nu stiu nici eu, bine nici asa nu stiu cit de bine este ce am zis.
Cum ajusteaza factorul de incarcare? Bateriile noi au un circuit bord care controleaza incarcarea fctie de mai multi factori.

Cele vechi cum am zis se incarcau pana cand fortele erau egale, incarcarea inceta atunci.E ceva de genul pui intr-o sticla de 1 litru apa 1 litru, de ijncerci a mai pui nu ai cum, nu mai incape laughing

| RecKinul explică (pentru relian):

Nu aveam o problemă de rezolvat. Aveam doar o dilemă ( neînțelegere) din cauză că nu m-am uitat atent la laptop. Toți acumulatorii se bazează pe reacții chimice. Diferă doar la capacitatea de energie înmagazinată per kilogram iar ultimii cei mai performati (li-ion) și mai scumpi necesită protecție pentru a nu se descărca complet sa a se încărca complet. Atâta tot.

| Frank51 a răspuns:

Nu tensiunea contează ci curentul. Atâta timp cât bateria funcționează nu văd care e problema. 19.5 este fix între 18.5 și 21 deci bateria pare ok
Tensiunea este mai mica decât cea maximă teoretică din cauza mai multor factori, vechime, condiții de folosire/pastrare/încărcare, samd.

| RxTx a răspuns (pentru Frank51):

Pe om îl interesa teoretic ce se întâmplă acolo
Dorea să afle fenomenul fizico-chimic
Cum se face transformarea de tensiune
Cum se incarca bateria in pwm
Cum sa un procesor un impuls că să vadă ce rezistenta internă are bateria respectivă
Cum își autoajusteaza factorul de umplere
Cum calculează la cat timp să trimită impulsurile...
Tot felul de lucruri din astea mă aștept că omul să fi dorit să afle
Mai mult îl interesa cum de încărcătorul lui are 19v
Și bateria după cum spune el are 21vce e asta inflație perpetumobile

E om îl interesa de unde apare diferența de tensiune cine o fabrică daca vine asa din neant
Sau care este procedeul fizic prin care se ajunge la tensiunea de 21v din doar 18v

Eu am incercat sa ii explic așa că pentru începători

| Marius32243 a răspuns (pentru Frank51):

Ai facut facultatea aia degeaba.
Conteaza si tensiunea.
Daca nu ai tensiunea necesara nu o sa ai nici curent.

| halogen001 a răspuns:

Mai poate fi vorba de denumirea bateriei sau laptopului. De exemplu dacă spun baterie laptop Toshiba Satellite L50D-C-18V pot să cred că bateria are 18V, dar în realitate are 4x3, 7V = 14, 4V
Dacă avea 18V, atunci era de 18, 5V pentru că 5x3, 7V=18, 5V.
Pentru 5 elemenți e nevoie de o tensiune de încărcare de cel puțin 5x4, 2V = 21V care se poate obține prin ridicarea tensiunii sau se pot încărca separat elemenții sau în paralel, dar e puțin probabil să fie așa ceva.

| relian a răspuns (pentru halogen001):

Salut.Asa cred ca este,celulele alea is legate in serie cit si parale,dar stiu sigur ca atit la bateria de la scule,cit si de la laptouri is controlate de un circuit bord,ala controleaza,cit iese, cit intra, deci incarcare, descarcare.
Daca pe o baterie scrie ca scoate 18 V banui ca atit trebuie sa scoata.

| Brizbriz a răspuns:

Numarul de volti dintr-o baterie variaza in functie de cat de incarcata e
trotineta mea are volmetru, incarcata full are 54.5V cand ajunge la 41. ceva imi moare motorul (display-ul inca mai merge)

in plus NU te poti lua dupa numarul de elementi, sunt doar o chestie informativa, pot sa aiba diversi parametrii (de ex. 5.2V unul), iar ca sa determini asta, trebuie sa desfaci bateria

iar incarcatorul poate sa aiba un voltaj mai mic, atat timp cat are destula putere sa folosesti laptop-ul la maxim si sa se incarce in acelasi timp, 19.5V e cam maximul pentru un incarcator de laptop

| RecKinul explică (pentru Brizbriz):

Eu când am pus această întrebare am plecat de la ideea că alimentatorul încarcă direct bateria ca la bormașină. E foarte posibil sau chiar sigur ca laptopul are un circuit special care asigură curentul și tensiunea de încărcare a baterie care cred că diferă față de cea a alimentatorul. La o baterie de 18 li-ion pot exista doar 5 celule li-ion. Fiecare celulă are o tensiune medie de 3, 7 v iar încărcată complet ajunge la 4, 2v ceapa ce înseamă pe întreaga baterie dacă e full aproape 21v. Element de 5, 2v nu poate exista decât din două celule li-ion parțial încărcate.

| Brizbriz a răspuns (pentru RecKinul):

Sunt putin zapacit, 4.2V am vrut sa scriu altfel bateria avea 26V nu 21